Page 40 - Meje vedenja
P. 40

Mitja Krajnčan

                        − osebnostne značilnosti in
                        − vrstniki.
                  Socialno-ekonomske razmere
                  Socialno-ekonomske indikatorje pri opredeljevanju rizičnih dejavnikov za
                  nastanek vedenjskih in čustvenih težav postavljajo v ospredje mnogi avtor-
                  ji. Drugi rizični dejavniki so neposredno povezani z njimi, vendar večinoma
                  pomenijo izhodiščno točko težav, ki se odražajo v družini, izobraževanju,
                  iskanju vrstniških, referenčnih skupin in ki se med seboj prepletajo. Vpliv je
                  najintenzivnejši na družino, ki je potemtakem najodgovorneši dejavnik, ki
                  otroka oz. mladostnika ne opremi s socialnimi znanji in kompetencami za
                  ustrezno integracijo ter ga še naprej povezuje z drugimi negativnimi vzroki
                  (krog družbene disfunkcije). Po besedah Anice Mikuš Kos (1999) objektivni
                  kazalci govorijo, da je revščina kompleksen stresogeni dejavnik, ki vpliva na
                  družinske napetosti, nestrpnost, tesnobo. Otrok kot najšibkejši člen sistema
                  je pogosto »strelovod« za družinske stiske (dežurni krivec, neugodni odnosi,
                  telesno kaznovanje …). Anica Mikuš Kos (1999, str. 47) še podrobneje navaja
                  naslednje dejavnike tveganja, ki izhajajo iz revščine: okoljski dejavniki (ne-
                  usterzno stanovanje in neugodno širše bivalno okolje), zdravstveni dejavni-
                  ki (slabša odpornost, prehrana, večja obolevnost, slabši nadzor otrok in več
                  nezgod …), psihosocialne obremenitve in stres (slaba družinska klima, ki jo
                  označuje stiska, vsakodnevna skrb za preživetje, slaba samopodoba vsakega
                  od njih, več različnih psihosocialnih in psihiatričnih motenj…), brezposelnost
                  staršev (negotovost, čustvena prizadetost, depresija, nestrpnost, prizadeto
                  dostojanstvo, spremenjene vloge v družini), vzgojne in izobraževalne spod-
                  bude ter možnosti (manj ukvarjanja z otrokom, manj pomoči ob šolskem
                  neuspehu, manj učnih spodbud, manj stika s kulturnim dogajanjem, manj
                  dodatnega zunajšolskega izobraževanja, manjša vključenost v razne prosto-
                  časne dejavnosti …).
                    Socialno-ekonomski status (SES) ima pomembno vlogo pri razumevanju
                  vedenjskih in čustvenih motenj pri otrocih in mladostnikih. Otroci iz depri-
                  vilegiranih okolij se pogosto soočajo z večjimi izzivi, ki vključujejo revščino,
                  družinske konflikte, kroničen stres in izpostavljenost nasilju. Ti dejavniki ne
                  vplivajo le na njihov čustveni razvoj, temveč tudi na sposobnost prilagajanja
                  in obvladovanja vedenja. V tem članku bomo podrobneje obravnavali vpliv
                  SES na pojav vedenjskih motenj, s poudarkom na najnovejših raziskavah in
                  empiričnih dokazih.
                    Vpliv SES na prevalenco vedenjskih motenj kaže tudi raziskava Ogunde-
                  leja (16), in sicer izjemno visoko korelacijo med nizkim SES in prevalenco


                  4
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45