Page 182 - Meje vedenja
P. 182

Matej Vukovič

                    Normalizacija je orientacija k primerljivim bivanjskim, odnosnim in eko-
                  loškim razmeram, kot jih imajo vrstniki v nekem primerljivem, povprečnem
                  okolju (Wolfensberger, 1983).

                  Deinstitucionalizacija v ožjem pomenu
                  Deinstitucionalizacija, kot proces razgradnje ustanov in institucij, mora kot
                  odgovor na institucionalizacijo na  novo vzpostaviti ali obnoviti skupnost.
                  Ključni cilj tega procesa je preoblikovanje modela tako, da se ne osredotoča
                  na »popravljanje« uporabnikov, temveč na spreminjanje situacij, v katerih se
                  znajdejo, ter jim tako omogoča oblikovanje lastnega življenja in identitete
                  (Flaker, 19). Pri deinstitucionalizaciji je bistveno zagotoviti, da imajo upo-
                  rabniki storitev možnost vključevanja in sodelovanja pri odločanju na vseh
                  ravneh (European Expert Group, 1, str. 141). Gre za popoln odmik od izklju-
                  čevalnih struktur in pristopa, ki temelji le na prepoznavanju primanjkljajev
                  otrok in mladostnikov. Celovita deinstitucionalizacija postavlja pod vprašaj
                  legitimnost obstoja posebnih ustanov, zlasti njihovih totalitarnih značilnosti.
                  Namesto tega je treba institucije usmeriti k boljšemu razumevanju potreb
                  otrok in mladostnikov z vedenjskimi in čustvenimi težavami in motnjami. Ta
                  transformacija se upravičeno imenuje deinstitucionalizacija (Falk, 16). Spre-
                  membe v institucionalnih strukturah vodijo tudi do sprememb v medoseb-
                  nih odnosih, kar lahko sproži postopno institucionalno preobrazbo. Takšne
                  spremembe predstavljajo prekinitev ustaljenih praks, izzivajo rutino ter omo-
                  gočajo kritično presojo obstoječih načinov delovanja, ki jih je mogoče po
                  potrebi prilagoditi ali spremeniti (Krajnčan, 19).


                  Regionalizacija in decentralizacija
                  Regionalizacija in decentralizacija sta tesno povezana ter medsebojno
                  prepletena procesa. V kontekstu obravnave otrok in mladostnikov s čustveni-
                  mi in vedenjskimi težavami ali motnjami regionalizacija pomeni, da so otroci
                  in mladostniki nameščeni v bivalne enote ali ustanove, ki so čim bližje njiho-
                  vemu domačemu okolju. Cilj tega pristopa je, da strokovni center za otroka
                  ali mladostnika, kolikor je mogoče, zagotovi vse potrebne storitve znotraj
                  določene regije.
                    Socialnopedagoška pomoč, ki se osredotoča na življenjski svet uporabnika,
                  vključuje tako decentralizacijo kot regionalizacijo storitev. Kritika institucij, ki
                  nudijo pomoč otrokom in mladostnikom, vedno bolj poudarja, kako centrali-
                  ziran sistem otežuje dostop do storitev. Decentralizacija in regionalizacija sta
                  zato ključni za izboljšanje dostopnosti, saj omogočata razpoložljivost storitev
                  v lokalnem okolju ter prenos pristojnosti na nižje (lokalne) ravni. Ob tem pos-


                  18
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187