Page 178 - Meje vedenja
P. 178
Matej Vukovič
itd.) še toliko umestnejše in potrebnejše ter bi morale imeti še toliko večjo
podporo strokovnjakov, javnosti in politike (Vukovič idr., 4).
Ideja delovanja strokovnih centrov izhaja iz pojma deinstitucionalizacije
kot glavne teoretske premise, pod katero spadajo diskurzi normalizacije
– socialnega vključevanja, deinstitucionalizacije v ožjem pomenu besede,
regionalizacije in decentralizacije, diferenciacije in individualizacije, fleksibil-
nosti in integriranosti, opolnomočenja – usmerjenosti v vire, participacije
in v življenjski svet otroka ali mladostnika usmerjene socialnopedagoške
pomoči. Temelji na mrežnem delu in povezavah znotraj in zunaj instituci-
onalnih prostorov za blagor posameznika. Trije poglavitni pojmi nemškega
projekta INTEGRA2, na katerega se idejno naslanjajo strokovni centri, so fle-
ksibilnost, integracija in orientacija v življenjski prostor posameznika (Vuko-
vič, ).
Omenjeni diskurzi deinstitucionalizacije so podlaga za načrtovanje in iz-
vedbo projekta razvoja strokovnih centrov po Sloveniji ter koncepta celostne
obravnave otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami ali
motnjami na celotnem kontinuumu pomoči, od preventivnih programov do
dela z najtežjimi primeri. Namen je bil vzpostavitev regionalnih strokovnih
centrov za podporo otrokom in mladostnikom z emocionalnimi težavami in
vedenjskimi motnjami na celotnem kontinuumu zagotavljanja pomoči po
vsej Sloveniji (Vukovič, ).
Vzgojni program za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustveni-
mi in vedenjskimi težavami in motnjami ter izvedbena priporočila za izvajanje
programa3, definirajo pomoč na celotnem kontinuumu, od preventive do
najtežjih primerov skozi več ravni intervencije (Zavod Republike Slovenije za
šolstvo, ):
1. Preventivne dejavnosti strokovnega centra
− Namenjene so zgodnjemu odkrivanju in nudenju podpore otrokom
in mladostnikom s čustvenimi in vedenjskimi težavami.
− Vključujejo pomoč družinam in pomembnim osebam, ki skrbijo za
otroka.
2 INTEGRA je kratica za koncept integriranih, fleksibilnih, regionaliziranih (usmerjenih v življenj-
ski svet oz. vsakdan) trajnostnih ponudb pomoči pri vzgoji, ki je bil razvit v sklopu Internatio-
nale Gesellschaft für erzieherische Hilfen (IGFH) in kot modelski projekt v petih različnih nem-
ških regijah izvajan med letoma 1998 in 3. Rezultati projekta so predstavljali dobre temelje
za njegovo nadaljnje izvajanje.
3 Vzgojni program je dokument, ki opredeljuje vzgojno-izobraževalno delo v zavodih za vzgojo
in izobraževanje otrok s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami, ki opravljajo naloge
strokovnih centrov.
178

