Page 180 - Meje vedenja
P. 180

Matej Vukovič

                  z delom v lokalni skupnosti ter regijska pokritost pomoči. Projekt zagotavlja
                  celostno ter stopenjsko obravnavo celotnega spektra otrok in mladostnikov s
                  čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami. Prostori in pristopi so učin-
                  kovitejši ter usmerjeni v težave ter potrebe otrok in mladostnikov. Integrirane
                  in fleksibilne oblike pomoči so usmerjene tudi v socialni prostor posameznika.
                  Proces deinstitucionalizacije je proces humanizacije ter normalizacije področja
                  dela z otroki in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi težavami ali motnjami.
                    Socialnopedagoški fokus pomoči in iz tega izhajajoči program, ki ga par-
                  ticipativno sprejme tudi otrok ali mladostnik, izhaja iz težav in potreb mla-
                  dostnika s čustvenimi in vedenjskimi težavami ali motnjami. Različnost in
                  kompleksnost otrok in mladostnikov, ki jih ne moremo umestiti skupaj in v
                  veliki meri določiti skupnega imenovalca njihovih težav ali motenj, zahteva
                  dostopne, nove, hitre, fleksibilne, diferencirane, integrirane oblike pomoči, ki
                  so usmerjene v življenjski prostor uporabnikov.

                  Koncept deinstitucionalizacije
                  Vzgojni zavodi so v preteklosti, podobno kot meni Flaker (1998a) za totalne
                  ustanove, zajemali skoraj vse vidike posameznikovega življenjskega kroga
                  (šola, delo, rekreacija, zabava …). Goffman (19) meni, da so totalne usta-
                  nove v popolnem nasprotju z eno ključnih prvin naše družbe, to je družino.
                    Flaker (19) poudarja, da Goffmanovo delo predstavlja ključno izhodišče
                  za razpravo o tem, kako tudi v Sloveniji postopoma ukiniti totalne ustanove
                  ter jih preoblikovati v storitve, ki bodo ljudem z različnimi težavami omogo-
                  čale življenje v skupnosti in jim zagotavljale samostojnost ter dostojanstvo.
                  Čeprav vzgojni zavodi v Sloveniji ne ustrezajo Goffmanovi definiciji totalne
                  ustanove, se v njih še vedno pojavljajo elementi, ki nakazujejo obstoj dolo-
                  čenih značilnosti totalnosti. Zato so prizadevanja za prenovo sistema vzgoj-
                  nih zavodov – v smeri deinstitucionalizacije in normalizacije – še toliko bolj
                  upravičena ter bi morala uživati široko podporo strokovne javnosti, splošne
                  populacije in političnih odločevalcev.
                    Projekt INTEGRA, na katerega se idejno naslanjajo strokovni centri in za-
                  jema  celostno obravnavo  otrok  s čustvenimi in  vedenjskimi  težavami ali
                  motnjami v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, svojo strategijo fokusira na
                  naslednje pogoje in relacije, ki so enakovredno in istočasno upoštevani/-e
                  (Hamberger in Peters, 5, str. 15–16):
                        − uporabniki4, socialni prostor in stroka (orientacija v življenjski svet upo-
                       rabnika; iniciacija pomoči, nastavki, načrtovanje, postavitev);


                 4  Z uporabniki mislimo na otroke in mladostnike.


                  18
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185