Page 177 - Meje vedenja
P. 177

Oblike pomoči otrokom in mladostnikom na celotnem kontinuumu

             pri reševanju učnih, čustvenih, vedenjskih, psihosocialnih in psihiatričnih te-
             žav. Delujejo na podlagi multidisciplinarnega pristopa, ki vključuje sodelova-
             nje strokovnjakov z različnih področij, kot so psihologija, specialna pedagogi-
             ka, socialno delo in pedopsihiatrija. V Sloveniji delujejo štirje glavni svetovalni
             centri. Ti sodelujejo z vrtci, s šolami, z zdravstvenimi ustanovami in drugimi
             organizacijami ter izvajajo preventivne dejavnosti ter dejavnosti izobraževa-
             nja in usposabljanja za strokovne delavce ter starše. Njihova cilja sta celostna
             obravnava posameznika in krepitev duševnega zdravja v skupnosti.
               Otroci in mladostniki, ki izpadejo iz storilnostnega šolskega sistema, ne
             dosegajo pričakovanega in ne izpolnjujejo vrednostnih ter storilnostnih kri-
             terijev. Pomembno je, da tem ranljivim skupinam omogočimo celosten, indi-
             vidualen pristop. Družbene spremembe in njihove posledice tudi za otroke in
             mladostnike je treba pravočasno prepoznati, spoznati, jih spremljati, razume-
             ti in se nanje ustrezno odzivati.
               Čustvene in vedenjske težave ali motnje se pojavljajo vzporedno s širšim
             družbenim kontekstom, socialno in ekonomsko neenakostjo, z nezadostno
             skrbjo staršev, razvezanimi družinami, individualizmom, brezposelnostjo …
             Problematika je večplastna, intervencije so potrebne na različnih področjih
             otrokovega ali mladostnikovega življenjskega sveta. Treba je razvijati in im-
             plementirati ter evalvirati pester nabor programov na celotnem kontinuumu
             pomoči od preventive do najtežjih primerov, ki bodo kos izzivom današnjih
             otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami ali motnjami2
             (Vukovič in Krajnčan, 19).
               Socialnopedagoški diskurz pojmovanja čustvenih in vedenjskih težav ter
             motenj pri otrocih in mladostnikih poskuša biti multidisciplinaren ter kot so-
             cialna pedagogika povezovalen. Na probleme in izzive otrok ali mladostni-
             kov je treba pogledati z več zornih kotov: fenomenološkega, etiološkega,
             kriminološkega, biološkega, pedagoškega, socialnega, psihomedicinskega,
             sociološkega, s perspektive v življenjski svet usmerjene socialnopedagoške
             pomoči idr. (Krajnčan, 19).
               Področje dela z otroki in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi težava-
             mi ali motnjami v Sloveniji ne ustreza Goffmanovi definiciji totalne ustanove,
             pa vendar lahko najdemo kar nekaj vzporednic, ki vsaj napeljujejo na to, da
             je v vsakem izmed slovenskih strokovnih centrov (bivših vzgojnih zavodov,
             mladinskih domov) vsaj še del totalnosti. Zato so težnje po prenovi mreže
             ustanov, ki se ukvarjajo z otroki in mladostniki s čustvenimi in vedenjskimi
             težavami ali motnjami (deinstitucionalizacija, integracija, regionalizacija, fle-
             ksibilnost, v življenjski svet posameznika usmerjena pomoč in normalizacija


                                                                            177
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182