Page 18 - Meje vedenja
P. 18

Mitja Krajnčan

                  medtem ko so njihove težave iztrgane iz širšega konteksta, ki vključuje revšči-
                  no, disfunkcionalne družinske odnose ali sistemske neenakosti. Takšna medij-
                  ska agresivnost ne spodbuja razprave o rešitvah, temveč ustvarja družbeno
                  brezobzirnost in legitimira moralno paniko, ki vodi do klicev po kaznovalnih
                  politikah namesto podpornih ukrepov (Ansell idr., 4; Guy idr., ; Zinn,
                  19).
                    Alarmistične informacije, ki jih podpirajo mediji, imajo tudi širše družbe-
                  ne posledice, saj ustvarjajo kulturo strahu in nezaupanja do marginalizira-
                  nih skupin. To se še posebej kaže v retoriki, ki podpihuje ideje o »nevarnih«
                  mladih, pri čemer pozablja na njihovo individualnost, potencial in potrebe. V
                  kontekstu otrok z vedenjskimi in čustvenimi težavami ter motnjami bi morali
                  mediji prevzeti odgovornost za udejanjanje konstruktivnejše vloge – z osve-
                  tlitvijo sistemskih izzivov, s spodbujanjem razprav o učinkovitih rešitvah ter z
                  zmanjševanjem stigme. Takšna sprememba v medijskem poročanju zahteva
                  celovit pristop, ki presega trenutne senzacionalistične prakse. Empatično in
                  odgovorno poročanje bi lahko prispevalo k razumevanju teh otrok kot dela
                  družbenega tkiva, ki potrebuje podporo in priložnosti, ne pa še večje stigma-
                  tizacije in izključenosti (Ansell idr., 4; Guy idr., ; Zinn, 19).
                    Raba terminov za opredeljevanje vedenjskih in čustvenih težav v pedagoški
                  literaturi ni enotna. Uporablja se tudi izraz »moteče vedenje,« ki pa kljub po-
                  gostemu pojavljanju v pedagoški praksi v znanstveni terminologiji ni široko
                  sprejet. Moteče vedenje zajema vedenjske vzorce, ki pri otrocih ne sprožajo
                  osebne stiske, temveč predstavljajo izziv za okolje – torej za učitelje, vzgojitel-
                  je, vrstnike in starše. Učitelji in starši pogosto poročajo o občutkih nemoči in
                  nekompetentnosti pri obvladovanju teh vedenj, ki vplivajo na njihov uspeh
                  v pedagoških in družinskih situacijah. Pomembno je razlikovati med mote-
                  čim vedenjem in resnimi vedenjskimi ter čustvenimi težavami in motnjami.
                  Intenzivnost motečega vedenja ne odraža nujno resnosti problema. Ocena
                  resnosti vedenjskih težav je smiselnejša, če temelji na sposobnosti otroka,
                  da zadovoljuje svoje osnovne psihosocialne potrebe, kot so navezovanje
                  odnosov, izražanje čustev in prilagoditev na socialne zahteve okolja. Moteče
                  veden je se pojavlja že v predšolskem obdobju in ima socialno interaktivno
                  naravo, kjer ga okolje doživlja kot problematično. Otroci sami svojega vede-
                  nja pogosto ne prepoznajo kot težavnega, temveč negativne posledice svo-
                  jih dejanj doživljajo skozi odzive okolja. Ta vidik opozarja na nujnost razume-
                  vanja vedenjskih težav v kontekstu interakcije med otrokom in okoljem ter na
                  pomembnost celostnega pristopa k obravnavi (Vec, 11).
                    Različna uporaba terminologije na področju deviantnega vedenja odra-
                  ža konceptualne in kontekstualne razlike v razumevanju teh pojavov. Leo-


                  18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23