Page 133 - Meje vedenja
P. 133

Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore

                   − usposabljanje učiteljev in drugih strokovnjakov za prepoznavanje ter
                  obvladovanje vedenjskih in čustvenih težav.
               Vzgojni program za otroke in mladostnike s čustvenimi in vedenjskimi težava-
             mi ter motnjami (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, ) se osredotoča na
             celostno obravnavo, ki vključuje podporo v izobraževalnem procesu, pri soci-
             alni integraciji ter duševnem zdravju. Program je zasnovan tako, da omogoča
             individualizirano pomoč v sodelovanju z otrokom, družino in s strokovnjaki,
             s čimer naslavlja specifične potrebe posameznika. V osnovnih šolah se otroci
             z manjšimi čustvenimi in vedenjskimi težavami vključujejo v preventivne de-
             javnosti ter programe podpore, preden se razmisli o vključitvi v specializirane
             strokovne centre12. Šole igrajo ključno vlogo pri zgodnjem odkrivanju težav
             ter vključevanju mobilnih timov in drugih oblik podpore. Učenci se izobražu-
             jejo v prilagojenih programih z dodatno strokovno pomočjo, pri čemer se cilji
             in pristopi prilagajajo njihovim potrebam. Program spodbuja sodelovanje s
             starši (kadar je to mogoče) ter zagotavljanje varnega in stabilnega okolja za
             učence, tako v šolskem prostoru kot širše. Vzgojni program tudi poudarja po-
             membnost timskega dela, pri čemer sodelujejo strokovni centri, svetovalni
             centri, centri za socialno delo in zdravstvene ustanove.
               Pravna podlaga za delo s čustvenimi in vedenjskimi motnjami v slovenskih
             osnovnih šolah vključuje zakonodajo, ki omogoča prilagoditve učnega pro-
             cesa, zagotavlja podporo strokovnjakov, kot so psihologi, pedagogi in sve-
             tovalni delavci, ter omogoča pripravo individualnih programov pomoči za
             otroke s posebnimi potrebami. Ključni zakoni, kot so Zakon o osnovni šoli,
             Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, Zakon o obravnavi otrok in
             mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in iz-
             obraževanju ter Zakon o duševnem zdravju, naj bi omogočali celovito obrav-
             navo teh otrok ter jim zagotavljali dostop do ustreznih podpornih storitev.

             Splošno srednješolsko izobraževanje ter poklicno in strokovno
             srednješolsko izobraževanje
             Splošno srednješolsko izobrazbo v Sloveniji je mogoče pridobiti preko gim-
             nazijskih programov ali maturitetnega tečaja. Oba izobraževalna programa
             se zaključita s splošno maturo, ki omogoča nadaljevanje študija na univerzah
             ter v višjih in visokih strokovnih izobraževalnih programih. Gimnazijsko izo-
             braževanje obsega splošne (splošna in klasična gimnazija) ter strokovne sme-
             ri (tehniška, ekonomska in umetniška gimnazija). Umetniške gimnazije ponu-
             jajo specializacijo v glasbi, plesu, likovni umetnosti ter smer Gledališče in film.

           12 Več o strokovnih centrih v lastnem poglavju.


                                                                            133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138