Page 133 - Meje vedenja
P. 133
Vzgojno-izobraževalne institucije: od detekcije do strokovne podpore
− usposabljanje učiteljev in drugih strokovnjakov za prepoznavanje ter
obvladovanje vedenjskih in čustvenih težav.
Vzgojni program za otroke in mladostnike s čustvenimi in vedenjskimi težava-
mi ter motnjami (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, ) se osredotoča na
celostno obravnavo, ki vključuje podporo v izobraževalnem procesu, pri soci-
alni integraciji ter duševnem zdravju. Program je zasnovan tako, da omogoča
individualizirano pomoč v sodelovanju z otrokom, družino in s strokovnjaki,
s čimer naslavlja specifične potrebe posameznika. V osnovnih šolah se otroci
z manjšimi čustvenimi in vedenjskimi težavami vključujejo v preventivne de-
javnosti ter programe podpore, preden se razmisli o vključitvi v specializirane
strokovne centre12. Šole igrajo ključno vlogo pri zgodnjem odkrivanju težav
ter vključevanju mobilnih timov in drugih oblik podpore. Učenci se izobražu-
jejo v prilagojenih programih z dodatno strokovno pomočjo, pri čemer se cilji
in pristopi prilagajajo njihovim potrebam. Program spodbuja sodelovanje s
starši (kadar je to mogoče) ter zagotavljanje varnega in stabilnega okolja za
učence, tako v šolskem prostoru kot širše. Vzgojni program tudi poudarja po-
membnost timskega dela, pri čemer sodelujejo strokovni centri, svetovalni
centri, centri za socialno delo in zdravstvene ustanove.
Pravna podlaga za delo s čustvenimi in vedenjskimi motnjami v slovenskih
osnovnih šolah vključuje zakonodajo, ki omogoča prilagoditve učnega pro-
cesa, zagotavlja podporo strokovnjakov, kot so psihologi, pedagogi in sve-
tovalni delavci, ter omogoča pripravo individualnih programov pomoči za
otroke s posebnimi potrebami. Ključni zakoni, kot so Zakon o osnovni šoli,
Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, Zakon o obravnavi otrok in
mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in iz-
obraževanju ter Zakon o duševnem zdravju, naj bi omogočali celovito obrav-
navo teh otrok ter jim zagotavljali dostop do ustreznih podpornih storitev.
Splošno srednješolsko izobraževanje ter poklicno in strokovno
srednješolsko izobraževanje
Splošno srednješolsko izobrazbo v Sloveniji je mogoče pridobiti preko gim-
nazijskih programov ali maturitetnega tečaja. Oba izobraževalna programa
se zaključita s splošno maturo, ki omogoča nadaljevanje študija na univerzah
ter v višjih in visokih strokovnih izobraževalnih programih. Gimnazijsko izo-
braževanje obsega splošne (splošna in klasična gimnazija) ter strokovne sme-
ri (tehniška, ekonomska in umetniška gimnazija). Umetniške gimnazije ponu-
jajo specializacijo v glasbi, plesu, likovni umetnosti ter smer Gledališče in film.
12 Več o strokovnih centrih v lastnem poglavju.
133

