Page 103 - Meje vedenja
P. 103
Vzgojno-izobraževalne institucije:
od detekcije do strokovne podpore
Katja Vrhunc Pfeifer
© 5 Katja Vrhunc Pfeifer
https://doi.org/1.6493/978-961-93-413-.
Čustvene in vedenjske težave/motnje pri otrocih in mladostnikih predstavlja-
jo kompleksen izziv, ki zahteva celovit in večdimenzionalen pristop. Razume-
vanje teh težav/motenj se prične z detekcijo, identifikacijo in diagnostiko, ki
omogočajo prepoznavanje težav/motenj in njihovih vzrokov ter oblikovanje
prilagojenih ukrepov. Proces prepoznavanja teh motenj je osrednjega pome-
na za nadaljnjo načrtovanje ustrezne podpore in intervencij, saj pravočasna
in pravilna diagnostika pogosto predstavlja ključno razliko med uspešnim
obvladovanjem težav TER njihovim poglabljanjem.
Vzgojno-izobraževalne institucije imajo pri tem pomembno vlogo, saj so
otroci in mladostniki velik del svojega dneva vključeni v vrtce, šole in srednje
šole. Te institucije predstavljajo ključne prostore za zgodnje prepoznavanje
težav, prilagoditev pedagoških praks ter zagotavljanje podpore tako učen-
cem kot njihovim družinam. Poglavje se osredotoča na predstavitev vrtcev,
osnovnih in srednjih šol ter Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,1 pri čemer
predstavi splošne opise izbranih vzgojno-izobraževalnih institucij s poudar-
kom na obravnavi čustvenih in vedenjskih težav/motenj.
Poglavje bo predstavilo procese in institucije, ki so vključene v obravna-
vo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi motnjami, ter osvetlilo
pomen in potrebo sodelovanja med strokovnjaki, institucijami ter družino za
uspešno soočanje z izzivi, ki jih te težave/motnje prinašajo.
Detekcija, identifikacija ter diagnostika čustvenih
in vedenjskih težav/motenj
V nadaljevanju bomo predstavili termine, ki so povezani s prepoznavo/de-
tekcijo in z identifikacijo težav oz. motenj na področju čustvovanja in vedenja
1 V poglavju se osredotočamo na vrtce, osnovne šole, srednje šole ter Zavod Republike Slovenije
za šolstvo kot vzgojno-izobraževalne institucije, ki so bile vključene v raziskavo. V raziskavi so
sodelovali tudi strokovni centri za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustvenimi
in vedenjskimi težavami in motnjami, ki pa bodo zaradi specifik obravnavani v lastnem poglav-
ju.
Krajnčan, M., Vukovič M., in Vrhunc Pfeifer, K. (ur.). (2025).
Meje vedenja: kako razumeti, obravnavati in usmerjati mlade s težavami.
Založba Univerze na Primorskem.

