Page 103 - Meje vedenja
P. 103

Vzgojno-izobraževalne institucije:
                  od detekcije do strokovne podpore


                  Katja Vrhunc Pfeifer

                          © 5 Katja Vrhunc Pfeifer
                  https://doi.org/1.6493/978-961-93-413-.



             Čustvene in vedenjske težave/motnje pri otrocih in mladostnikih predstavlja-
             jo kompleksen izziv, ki zahteva celovit in večdimenzionalen pristop. Razume-
             vanje teh težav/motenj se prične z detekcijo, identifikacijo in diagnostiko, ki
             omogočajo prepoznavanje težav/motenj in njihovih vzrokov ter oblikovanje
             prilagojenih ukrepov. Proces prepoznavanja teh motenj je osrednjega pome-
             na za nadaljnjo načrtovanje ustrezne podpore in intervencij, saj pravočasna
             in pravilna diagnostika pogosto predstavlja ključno razliko med uspešnim
             obvladovanjem težav TER njihovim poglabljanjem.
               Vzgojno-izobraževalne institucije imajo pri tem pomembno vlogo, saj so
             otroci in mladostniki velik del svojega dneva vključeni v vrtce, šole in srednje
             šole. Te institucije predstavljajo ključne prostore za zgodnje prepoznavanje
             težav, prilagoditev pedagoških praks ter zagotavljanje podpore tako učen-
             cem kot njihovim družinam. Poglavje se osredotoča na predstavitev vrtcev,
             osnovnih in srednjih šol ter Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,1 pri čemer
             predstavi splošne opise izbranih vzgojno-izobraževalnih institucij s poudar-
             kom na obravnavi čustvenih in vedenjskih težav/motenj.
               Poglavje bo predstavilo procese in institucije, ki so vključene v obravna-
             vo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi motnjami, ter osvetlilo
             pomen in potrebo sodelovanja med strokovnjaki, institucijami ter družino za
             uspešno soočanje z izzivi, ki jih te težave/motnje prinašajo.

             Detekcija, identifikacija ter diagnostika čustvenih
             in vedenjskih težav/motenj
             V nadaljevanju bomo predstavili termine, ki so povezani s prepoznavo/de-
             tekcijo in z identifikacijo težav oz. motenj na področju čustvovanja in vedenja



            1  V poglavju se osredotočamo na vrtce, osnovne šole, srednje šole ter Zavod Republike Slovenije
             za šolstvo kot vzgojno-izobraževalne institucije, ki so bile vključene v raziskavo. V raziskavi so
             sodelovali tudi strokovni centri za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustvenimi
             in vedenjskimi težavami in motnjami, ki pa bodo zaradi specifik obravnavani v lastnem poglav-
             ju.


                  Krajnčan, M., Vukovič M., in Vrhunc Pfeifer, K. (ur.). (2025).
                  Meje vedenja: kako razumeti, obravnavati in usmerjati mlade s težavami.
                  Založba Univerze na Primorskem.
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108