Page 42 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 42
Strategije in uspešnost podjetja
la. Prav zaradi tega je donosnost kapitala ena izmed najbolj uporabljanih
in najpomembnejših mer profitabilnosti z vidika lastnika. Rastoči ROE
nakazuje, da podjetje povečuje svojo sposobnost ustvarjati dobiček brez
potrebe po dodatnem kapitalu in da učinkovito uporablja lastniški kapi-
tal. Večji ROE pomeni višji donos. Velja tudi nasprotno: padajoči ROE
predstavlja manj donosno investicijo (»Donos na kapital – ROE« b. l.).
EVA je ekonomska dodana vrednost. Koncept je osnovan na cilju po-
slovanja podjetja, da doseže dolgoročno rast vrednosti enote lastniškega
kapitala (npr. delnice) (Lukežič 2000, 5). EVA se izračuna tako, da neto
dobiček podjetja zmanjšamo za primerno vrednost vseh oportunitetnih
stroškov celotnega kapitala, investiranega v podjetje. Meri se v EUR. Po-
navadi ga analiziramo na letni ravni. EVA je povezana z merjenjem ce-
lotne produktivnosti podjetja in neposredno izpostavi številne načine,
42 na katere bi bilo mogoče izboljšati učinkovitost podjetij. Managementu
podjetij omogoča, da zavzame vidik lastnikov in da sprejme takšne od-
ločitve, da izpolni njihova pričakovanja. EVA managementu nakazuje
usmeritve, da bi bilo treba: (1) povečati dobiček, brez angažiranja večje
količine kapitala; (2) uporabljati manj kapitala oz. zmanjšati stroške kapi-
tala; (3) povečati investicije v projekte, ki ustvarjajo večje stopnje donosa,
kot znašajo njihovi stroški kapitala; in (4) zmanjšati investicije v projek-
te, ki ustvarjajo manjše stopnje donosa (Bolčič 1999, 11; Gruban b. l., 1).
BON pomeni bonitetno oceno poslovanja podjetja. Za vlagatelje in
partnerje podjetja pove, kako tvegano je poslovanje z izbranim podjet
jem. Bonitetna ocena (BON) temelji na računovodskih izkazih subjek-
tov za zadnje poslovno leto in napoveduje varnost poslovanja v naslednjih
dvanajstih mesecih. Ocena BON se ponavadi pripravlja na letni ravni. Za
oceno BON smo uporabili podatke iz GVIN, kjer je BON sestavljen iz fi-
nančne ocene (A – najboljše; B, C, D, E – najslabše), ocene kazalnika (1
– najboljše; 2, 3 – najslabše) in dinamične napovedi (++ – najboljše; +,
–, – – – najslabše). Na BON vplivajo dejavnost podjetja, lokacija, tožbe,
blokade računov, plačilni indeks in finančni podatki (GVIN 2018a). Di-
namična ocena pri izračunu upošteva tako pretekle spremembe v podjet
ju kakor tudi tekoče, vsakodnevne spremembe, zato se lahko spreminja
dnevno (BISNODE b. l.). Podjetja z najboljšim BON imajo oceno A1++.
Način potrjevanja hipoteze
Hipotezo smo preverjali s pomočjo linearnih strukturnih modelov
(SEM), pri čemer smo uporabili metodo analize poti (angl. path analysis).
Spremembe v okolju podjetja smo merili prek vpliva kupcev, konkuren-
tov, tehnologije in dobaviteljev. Pokazatelj sprememb v zunanjem okolju
la. Prav zaradi tega je donosnost kapitala ena izmed najbolj uporabljanih
in najpomembnejših mer profitabilnosti z vidika lastnika. Rastoči ROE
nakazuje, da podjetje povečuje svojo sposobnost ustvarjati dobiček brez
potrebe po dodatnem kapitalu in da učinkovito uporablja lastniški kapi-
tal. Večji ROE pomeni višji donos. Velja tudi nasprotno: padajoči ROE
predstavlja manj donosno investicijo (»Donos na kapital – ROE« b. l.).
EVA je ekonomska dodana vrednost. Koncept je osnovan na cilju po-
slovanja podjetja, da doseže dolgoročno rast vrednosti enote lastniškega
kapitala (npr. delnice) (Lukežič 2000, 5). EVA se izračuna tako, da neto
dobiček podjetja zmanjšamo za primerno vrednost vseh oportunitetnih
stroškov celotnega kapitala, investiranega v podjetje. Meri se v EUR. Po-
navadi ga analiziramo na letni ravni. EVA je povezana z merjenjem ce-
lotne produktivnosti podjetja in neposredno izpostavi številne načine,
42 na katere bi bilo mogoče izboljšati učinkovitost podjetij. Managementu
podjetij omogoča, da zavzame vidik lastnikov in da sprejme takšne od-
ločitve, da izpolni njihova pričakovanja. EVA managementu nakazuje
usmeritve, da bi bilo treba: (1) povečati dobiček, brez angažiranja večje
količine kapitala; (2) uporabljati manj kapitala oz. zmanjšati stroške kapi-
tala; (3) povečati investicije v projekte, ki ustvarjajo večje stopnje donosa,
kot znašajo njihovi stroški kapitala; in (4) zmanjšati investicije v projek-
te, ki ustvarjajo manjše stopnje donosa (Bolčič 1999, 11; Gruban b. l., 1).
BON pomeni bonitetno oceno poslovanja podjetja. Za vlagatelje in
partnerje podjetja pove, kako tvegano je poslovanje z izbranim podjet
jem. Bonitetna ocena (BON) temelji na računovodskih izkazih subjek-
tov za zadnje poslovno leto in napoveduje varnost poslovanja v naslednjih
dvanajstih mesecih. Ocena BON se ponavadi pripravlja na letni ravni. Za
oceno BON smo uporabili podatke iz GVIN, kjer je BON sestavljen iz fi-
nančne ocene (A – najboljše; B, C, D, E – najslabše), ocene kazalnika (1
– najboljše; 2, 3 – najslabše) in dinamične napovedi (++ – najboljše; +,
–, – – – najslabše). Na BON vplivajo dejavnost podjetja, lokacija, tožbe,
blokade računov, plačilni indeks in finančni podatki (GVIN 2018a). Di-
namična ocena pri izračunu upošteva tako pretekle spremembe v podjet
ju kakor tudi tekoče, vsakodnevne spremembe, zato se lahko spreminja
dnevno (BISNODE b. l.). Podjetja z najboljšim BON imajo oceno A1++.
Način potrjevanja hipoteze
Hipotezo smo preverjali s pomočjo linearnih strukturnih modelov
(SEM), pri čemer smo uporabili metodo analize poti (angl. path analysis).
Spremembe v okolju podjetja smo merili prek vpliva kupcev, konkuren-
tov, tehnologije in dobaviteljev. Pokazatelj sprememb v zunanjem okolju