Page 27 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 27
Okolje, strategije in uspešnost podjetja 27

Za doseganje ciljev raziskave v nadaljevanju opisujemo vplive posa-
meznih dejavnikov na uspešnost podjetja. Predstavljamo dejavnik (1)
»Spremembe v okolju« podjetja in (2) dejavnik »Strategije podjetja do
kupcev«. Vsebina v nadaljevanju je podlaga za razumevanje zastavljene
hipoteze in interpretacijo rezultatov v empiričnem delu raziskave.

Zunanje okolje in uspešnost podjetja
V nadaljevanju najprej za vsakega izmed področij znotraj dejavni-
ka »Spremembe v okolju«, kamor prištevamo kupce, konkurente,
tehnologijo in dobavitelje, podajamo opis.

Kupci
Izdelki in storitve so izložki podjetij in so namenjeni kupcem. S tega vi-
dika se postavlja vprašanje, kako naj bodo v poslovanje podjetja vklju-
čeni kupci (Heikkila idr. 2016, 337). Trkman idr. (2015, 250) in dru-
gi (Margherita 2014, 642; Kabale in Kituyi 2015, 80; Lau idr. 2016, 233;
Stonehouse in Pemberton 2005, 250; Stonehouse, Pemberton in Barber
2001, 115; Stonehouse in Snowdon 2007, 256; Lau idr. 2016, 231) ugota-
vljajo, da je upoštevanje vidika kupcev ključni dejavnik uspešnosti pod-
jetja. Poudarjajo tudi, da mora imeti podjetje, če želi biti konkurenčno,
posebna znanja o procesih, ki so vezana na kupce. Markič (2003, 163) iz-
postavlja, da je treba za odlično kakovost izdelkov in storitev upošteva-
ti zahteve kupcev. Appelbaum idr. (2015, 136–139) in Kondaskar (2014)
manjšo uspešnost podjetij povezujejo s slabim sodelovanjem z udeleženci,
pri čemer posebej izpostavljajo, da je za neuspešenost poslovanja podjetja
krivo pomanjkanje orientiranosti v kupce. Kupce tudi Tavčar (2009, 196)
ter Trkman idr. (2015, 250–266) povezujejo s sprotnim in prihodnjim do-
seganjem ciljev podjetja, ki ustrezajo interesom ne samo lastnikov, temveč
tudi interesom drugih udeležencev. Iz tega lahko sklenemo, da je odziva-
nje na spremembe v okolju na področju kupcev smiselno vključiti v mo-
del vplivov na uspešnost podjetja (slika 1).

Konkurenti
Biti konkurenčen pomeni, da kupcem služimo bolje kot naši konkurenti
(Stecker 2009, 79). Uspešna podjetja se zato do neke mere morajo prilaga-
jati svojim konkurentom v panogi. To ima nekatere prednosti in tudi sla-
bosti. Prevelika osredotočenost na konkurente na drugi strani za podje-
tje lahko pomeni, da se bo sčasoma preveč poudarka dalo stroškom. Prav
tako N. Strecker (2009) in drugi predvidevajo, da se podjetja na konku-
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32