Page 26 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 26
Strategije in uspešnost podjetja

Dawes 1999; Kotabe, Srini in Aulakh 2002; Brouthers, Brouthers in

Werner 2003; Buck idr. 2003; Capar in Kotabe, 2003; Doukas in Lang

2003; Tangen 2005; Miers 2006; Reuer in Tong 2007; De Wall 2008;

Hult idr. 2008; Strecker 2009; Keong 2013; Banker, Mashruwala in Tri-

pathy 2014; Delgado idr. 2014; Guo in Cao 2014; Keong 2014; Wagner

in Paton 2014; Carey 2015; Peronja 2015; Bartz in Winkler 2016; Bisog-

no idr. 2016; Ensslin idr. 2017; Rezaei, Ortt in Trott 2018). Po Kralju

(2003, 201) je uspešnost lastnost podjetja navzven (gibčnost), ki jo meri-

mo s tržnostjo kot konkurenčnostjo izdelkov in storitev ter s prožnostjo

(sposobnostjo prilagajanja spremembam iz okolja in vplivanja na okolje).

Kralj (2003, 201) uspešnost podjetja povezuje z učinkovitostjo (produk-

tivnostjo virov oz. sredstev, ekonomičnostjo rabe sredstev). Nandakumar,

26 A. Ghobadian in O‘Regan (2009, 250) in Hambrick (1983, 687) uspeš-
nost podjetja opredeljujejo kot stopnjo doseganja ciljev (dobiček) in kot

relativni uspeh glede na konkurenco. Allen in M. M. Helms (2006, 438)

in drugi (Goldsmith in Clutterbuck 1984; Strecker 2009; Delgado idr.

2014) pravijo, da se uspešnost podjetja kaže v finančnem rezultatu (do-

biček). Uspešnost lahko enačimo z inovativnostjo podjetja, saj je dobi-

ček podjetja posledica inovativnosti (Strecker 2009, 41). Hult idr. (2008,

1069–1070) uspešnost podjetja razumejo kot ugled ter sposobnost prila-

gajanja na spremembe v okolju in predlagajo, da pri merjenju uspešnosti

podjetja zajamemo več različnih kazalnikov: finančne, operativne in ce-

lovite. Pri tem predlaga, da zajamemo tudi eno- do triletna obdobja in da

za objektivnejšo oceno uspešnosti upoštevamo povprečne vrednosti po-

sameznih kazalnikov (Hult idr. 2008, 1073).

Če povzamemo, lahko uspešnost podjetja razumemo in definira-

mo na različne načine. V tej raziskavi poenoteno uporabljamo izraz us-

pešnost podjetja. Za pravilno interpretacijo uspešnosti podjetja je treba

hkrati gledati več različnih kazalnikov te uspešnosti (Bojnec idr. 2007,

219). Posamezni kazalnik nam namreč lahko poda izkrivljeno sliko o tem

fenomenu. Za potrebe naše raziskave v empiričnem delu raziskave uspeš-

nost podjetja merimo s pomočjo različnih kazalnikov: finančnih (ROA,

ROE), operativnega (EVA) in celovitega (BON), kot predlagajo Hult

idr. (2008, 1069). Več različnih kazalnikov smo uporabili zato, ker po-

samezni kazalnik lahko poda izkrivljeno sliko o uspešnosti podjetja. Ob

tem smo upoštevali tudi omejitev dostopnosti javnih podatkov o poslo-

vanju podjetij. Podroben opis o uporabljenih kazalnikih uspešnosti pod-

jetja v našem modelu raziskav se nahaja v poglavju »Rezultati empirične

raziskave«.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31