Page 21 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 21
Uvod 21

- Zaradi izvedljivosti raziskave (obsega in osredotočenosti) ter za-
radi posploševanja rezultatov raziskave smo ocenili, da je smisel-
no, da se omejimo le na majhna in srednje velika podjetja (MSP).
Ocenili smo, da bo uporabnost rezultatov raziskave za MSP naj-
večja.

- Omejili smo se na MSP v Republiki Sloveniji, ki so bila na dan
11. 1. 2017 v javni bazi podatkov o poslovnih subjektih (AJPES)
evidentirana kot delujoča podjetja. Za MSP smo se odločili, ker
v Evropski uniji (EU) in tudi v Sloveniji predstavljajo največji
segm­ ent podjetij. V Republiki Sloveniji MSP ustvarijo 25,4-od-
stotni delež vseh prihodkov glede na prihodke vseh podjetij (mi-
kro, MSP, velika) in zaposlujejo skupaj več kot polovico (53,6 %)
vseh zaposlenih oseb (Statisični urad Republike Slovenije 2017).

- Za opredelitev MSP smo uporabili merila, ki so zapisana v »Za-
konu o gospodarskih družbah« (2006). Merilo ustreznosti veli-
kosti podjetja je bilo število zaposlenih (10 do 49 za majhno pod-
jetje in 50 do 249 za srednje podjetje).

- V raziskavo smo glede na statusnopravno obliko vključili samo-
stojne podjetnike (s. p.), družbe z omejeno odgovornostjo (d.
o. o.), družbe z neomejeno odgovornostjo (d. n. o.) in delniške
družbe (d. d.). Brez omejitve pravnega statusa bi baza podatkov
o podjetjih zajela tudi razne javne agencije, sodišča, upravne eno-
te ipd., ki niso bili ciljna populacija. Podjetij v stečaju, likvidaciji
ali v prisilni poravnavi prav tako nismo vključili.

- Omejitev predstavlja okvir raziskave. Vsebinsko smo v mode-
lu vplivov na uspešnost podjetja zajeli dejavnike (1) sprememb v
zunanjem okolju podjetja, (2) strategije podjetja do kupcev. Us-
pešnost podjetij smo merili z izbranimi finančnimi kazalniki
(ROA, ROE), operativnim kazalnikom (EVA) in s kazalnikom
celovite uspešnosti podjetja (BON). Te kazalnike smo izbrali na
podlagi preučene literature v teoretičnem delu raziskave.
Omejitev raziskave na MSP v Sloveniji utemeljujemo s sledečimi ute-

meljitvami: V EU 99 % MSP deluje v zasebnem sektorju, so gonilo gospo-
darske rasti, inovacij, zaposlovanja in so steber evropskega gospodarstva.
V njih se ustvarjata dve tretjini vseh delovnih mest v zasebnem sektorju
in zagotavlja stopnjo rasti zaposlovanja. Ta je dvakrat večja kot v večjih
podjetjih. MSP imajo pomembno vlogo pri ustanavljanju novih delov-
nih mest (Gouardères 2015). Tudi v Sloveniji velja podoben trend. MSP v
Sloveniji zaposlujejo 53,6 % vseh zaposlenih oseb (Statisični urad Repub-
like Slovenije 2017). Trendi glede MSP v Sloveniji so pozitivni tako na
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26