Page 16 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 16
Strategije in uspešnost podjetja

vrsta dejavnikov, ki jih vseh hkrati v eno raziskavo ne moremo zajeti, zato
povezave med izbranimi dejavniki v tej raziskavi obravnavamo kot model.

Izhodišča in opis ožjega znanstvenega področja raziskovanja

Znanstveno področje v tej monografiji je področje managementa in or-
ganizacije, natančneje, strateškega managementa. Ožje področje preuče-
vanja je raziskovanje vpliva zunanjega okolja podjetja, ki vključuje kupce,
dobavitelje, konkurente in tehnologijo, na izbor strategije podjetja pod-
jetja do kupcev ter na uspešnost podjetja. Zasnovali smo model povezav
med izbranimi dejavniki, razvili hipotezo in v empiričnem delu preverili
njeno veljavnost ter razvili predloge za večjo uspešnost podjetij.

16 Opredelitev raziskovalnega problema
Uspešnost podjetja je v literaturi obravnavana na različne načine. Bojnec
idr. (2007, 219) uporabljajo pojem uspešnost poslovanja, Kralj (2003, 198)
uporablja pojem poslovni uspeh podjetja, v svetovni literaturi pa se za us-
pešnost podjetja uporablja angleški izraz performance (Strecker 2009; Ke-
ong 2013; Banker, Mashruwala in Tripathy 2014; Delgado idr. 2014; Guo
in Cao 2014; Keong 2014; Wagner in Paton 2014; Carey 2015; Peronja
2015; Bartz in Winkler 2016; Bisogno idr. 2016; Ensslin idr. 2017; Rezaei,
Ortt in Trott 2018). Po Kralju (2003, 201) je uspešnost lastnost podjetja
navzven (gibčnost), ki jo merimo s tržnostjo kot konkurenčnostjo izdel-
kov in storitev ter s prožnostjo (sposobnostjo prilagajanja spremembam iz
okolja in vplivanja na okolje). Tudi po Tupi (2010) so lahko uspešna samo
tista podjetja, ki svoje procese izvajajo skladno s spremembami v okolju.
Trkman idr. (2015, 250) in drugi ugotavljajo, da je upoštevanje vidika
kupcev ključni dejavnik uspešnosti podjetja (Margherita 2014, 642; Ka-
bale in Kituyi 2015, 80; Heikkila idr. 2016, 337; Lau idr. 2016, 233), saj so
izdelki in storitve namenjeni njim. N. Strecker (2009, 79) ugotavlja, da če
smo osredotočeni na konkurenco, lažje zaznamo trende v panogi tudi na
področju potreb kupcev in prav tako na področju tehnologije, kar je ce-
neje, kot če bi trg raziskovali sami. Raziskovalci (Crosby 1990; Vujoše-
vič 1992; Zahra in Covin 1993; Champy 1995; Garvin 1998; Mulej idr.
2000; Kaplan in Norton 1996; 2000; Capra 2002; Markič 2003; Calan-
tone, Garcia in Droege 2003; Danneels in Sethi 2003; Kirca, Jayachan-
dran in Bearden 2005; Strecker 2009; Vom Brocke idr. 2014; Potočan in
Nedelko 2015; Schwab 2016) ugotavljajo, da nova tehnologija pozitivno
vpliva na uspešnost podjetja in da so podjetja, ki so usmerjena v rabo so-
dobne tehnologije, na trgu uspešnejša. Odgovornost vodstva podjetja je,
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21