Page 19 - Gošnik, Dušan. 2020. Strategije in uspešnost podjetja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 19
Uvod 19
Zahra in Covin 1993; Champy 1995; Gatignon in Xuereb 1997; Gar-
vin 1998; Mulej idr. 2000; Kaplan in Norton 2000; Capra 2002; Markič
2003; Calantone, Garcia in Droege 2003; Danneels in Sethi 2003; Kirca,
Jayachandran in Bearden 2005; Strecker 2009; Keong 2013; Banker, Ma-
shruwala in Tripathy 2014; Delgado idr. 2014; Guo in Cao 2014; Keong
2014; Wagner in Paton 2014; Carey 2015; Bartz in Winkler 2016; Bisog-
no idr. 2016; Ensslin idr. 2017; Rezaei, Ortt in Trott 2018).
Povezave med dejavniki okolja, strategijami podjetja do kupcev in
uspešnostjo podjetja v tej raziskavi obravnavamo kot model (slika 1).
Podrobni opis modela in teh dejavnikov je opisan v poglavju »Teoretični
model povezav med dejavniki, hipoteza in merski instrument«. Na pod-
lagi teoretičnih izhodišč ter skladno z namenom in cilji te raziskave smo
oblikovali naslednjo temeljno hipotezo.
Hipoteza: Spremembe v okolju vplivajo na izbor strategije podjetja do
kupcev, kar rezultira v uspešnosti podjetja. Podjetja, ki uporabljajo strategi-
jo diferenciacije, so uspešnejša, kot tista, ki uporabljajo eno od ostalih strate-
gij (strategijo nizkih stroškov in privlačnih cen, strategijo osredinjenja, stra-
tegijo prehitevanja).
V sklopu potrjevanja hipoteze smo v empiričnem delu raziskali: (1) ali
obstajajo statistično značilne povezave med izbranimi dejavniki iz okolja
(kupci, konkurenti, tehnologija, dobavitelji) in strategijami podjetja do
kupcev; (2) kakšne so te povezave: šibke, močne; (3) ali naša temeljna hi-
poteza velja; (4) kateri posamezni dejavnik v sklopu hipoteze ima največ-
ji vpliv na uspešnost podjetja; (5) na katere kazalnike uspešnosti podjetja
obstaja statistično značilen vpliv (ROA – poslovna donosnost sredstev,
ROE – donosnost kapitala, EVA – ekonomska dodana vrednost, BON
– bonitetna ocena); (6) kakšne so te povezave (šibke, močne); ter (7) kak-
šen je ta vpliv (pozitiven, negativen). Rezultate analize podrobneje pred-
stavljamo v poglavju »Rezultati empirične raziskave«.
Uporabljene metode raziskovanja
Monografija je razdeljena na teoretični in empirični del. V teoretičnem
delu zajema pregled tuje in domače znanstvene literature ter analizo in
povzetek spoznanj, ki predstavljajo teoretično izhodišče za nadaljnjo raz-
iskavo. V teoretičnem delu smo za opredelitev pojmov in pojavov, pove-
zanih s temo raziskovanja, uporabili metode: analize sekundarnih virov
(člankov, knjig, znanstvene literature in virov), deskripcije (opisovanje
posameznih pojmov, primerjave, razlike, citati drugih avtorjev, povzet-
ki in spoznanja drugih avtorjev), komparacije (primerjave dejstev in spo-
znanj) in sinteze spoznanj.
Zahra in Covin 1993; Champy 1995; Gatignon in Xuereb 1997; Gar-
vin 1998; Mulej idr. 2000; Kaplan in Norton 2000; Capra 2002; Markič
2003; Calantone, Garcia in Droege 2003; Danneels in Sethi 2003; Kirca,
Jayachandran in Bearden 2005; Strecker 2009; Keong 2013; Banker, Ma-
shruwala in Tripathy 2014; Delgado idr. 2014; Guo in Cao 2014; Keong
2014; Wagner in Paton 2014; Carey 2015; Bartz in Winkler 2016; Bisog-
no idr. 2016; Ensslin idr. 2017; Rezaei, Ortt in Trott 2018).
Povezave med dejavniki okolja, strategijami podjetja do kupcev in
uspešnostjo podjetja v tej raziskavi obravnavamo kot model (slika 1).
Podrobni opis modela in teh dejavnikov je opisan v poglavju »Teoretični
model povezav med dejavniki, hipoteza in merski instrument«. Na pod-
lagi teoretičnih izhodišč ter skladno z namenom in cilji te raziskave smo
oblikovali naslednjo temeljno hipotezo.
Hipoteza: Spremembe v okolju vplivajo na izbor strategije podjetja do
kupcev, kar rezultira v uspešnosti podjetja. Podjetja, ki uporabljajo strategi-
jo diferenciacije, so uspešnejša, kot tista, ki uporabljajo eno od ostalih strate-
gij (strategijo nizkih stroškov in privlačnih cen, strategijo osredinjenja, stra-
tegijo prehitevanja).
V sklopu potrjevanja hipoteze smo v empiričnem delu raziskali: (1) ali
obstajajo statistično značilne povezave med izbranimi dejavniki iz okolja
(kupci, konkurenti, tehnologija, dobavitelji) in strategijami podjetja do
kupcev; (2) kakšne so te povezave: šibke, močne; (3) ali naša temeljna hi-
poteza velja; (4) kateri posamezni dejavnik v sklopu hipoteze ima največ-
ji vpliv na uspešnost podjetja; (5) na katere kazalnike uspešnosti podjetja
obstaja statistično značilen vpliv (ROA – poslovna donosnost sredstev,
ROE – donosnost kapitala, EVA – ekonomska dodana vrednost, BON
– bonitetna ocena); (6) kakšne so te povezave (šibke, močne); ter (7) kak-
šen je ta vpliv (pozitiven, negativen). Rezultate analize podrobneje pred-
stavljamo v poglavju »Rezultati empirične raziskave«.
Uporabljene metode raziskovanja
Monografija je razdeljena na teoretični in empirični del. V teoretičnem
delu zajema pregled tuje in domače znanstvene literature ter analizo in
povzetek spoznanj, ki predstavljajo teoretično izhodišče za nadaljnjo raz-
iskavo. V teoretičnem delu smo za opredelitev pojmov in pojavov, pove-
zanih s temo raziskovanja, uporabili metode: analize sekundarnih virov
(člankov, knjig, znanstvene literature in virov), deskripcije (opisovanje
posameznih pojmov, primerjave, razlike, citati drugih avtorjev, povzet-
ki in spoznanja drugih avtorjev), komparacije (primerjave dejstev in spo-
znanj) in sinteze spoznanj.