Page 40 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 40
SBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek
pouèevanja. V uènih naèrtih in didaktiènih zbirkah so procesni vidiki pouèevanja
nakazani s podnaslovi:
– 1. triletje, Od igre in glasbenih do ivetij h glasbenim izkušnjam;
– 2. triletje, Od glasbenih izkušenj k razumevanju temeljnih izraznih prvin,
zakonitosti in glasbenokulturnih okolij ter
– 3. triletje, Od glasbenih izkušenj k razumevanju glasbe in poznavanju njenega
razvoja.
Procesni vidiki naèrtovanja vzgojno-izobra evalnega pa:
– na ravni operativnih ciljev po podroèjih glasbenega izvajanja, poslušanja in
ustvarjanja;
– s tematsko-informativnimi vsebinami ter s svetovanimi glasbeno-umetniškimi
vsebinami.41
Uène vsebine so bile razdeljene na tematsko-informativne in glasbenoumetniške. Bile so
predlagane oziroma svetovane. Uèitelj jih je izbiral ali dopolnjeval po lastni presoji.
Naèrtovanje vzgojno-izobra evalnega dela je bilo fleksibilno tudi na ravni
medpredmetnega povezovanja. Veèjo ciljno zavezanost pa je predstavljal katalog znanja s
temeljnimi standardi znanj po razredih ter temeljnimi in minimalnimi standardi znanj ob
zakljuèku triletja.
Tako kot v prvi so bili tudi v drugi kontinuiteti uèni naèrti izhodišèe za posodabljanje
didaktiènih zbirk. Posodobitve so najbolj opazne v delovnih zvezkih za prvo triletje.
Njihova novost je v obravnavi glasbenih pojmov in z njimi povezanih vidikov glasbenega
razvoja in glasbenega opismenjevanja.
V razvoju didaktiènih zbirk prepoznavamo kontinuiteto, na ravni zalo niške politike pa
diskontinuiteto, zaznamovana z novo vizijo razvoja DZS, sprejeto 1993.42 Zalo ba je
postala še bolj tr no usmerjena. V ospredju so bili cilji zalo be kot
prodajno-promocijskega centra.43 Na novonastale okolišèine so vplivale tudi nenehno
spreminjajoèe se zahteve komisij za potrjevanje uèbenikov, še zlasti v povezavi z uènimi
gradivi, ki jih uporabljajo uèenci. Uèenci so imeli v rokah enkrat uèbenik, drugiè delovni
uèbenik ali delovni zvezek. Tudi nova prilo nost, da bi bili priroèniki oblikovani kot
strokovne monografije o izbranih temah s podroèja didaktike glasbe, je bila v zalo bi
spregledana.44
41 Breda Oblak, 2002, Moja glasba 4, priroènik za uèitelje, str. 12.
42 23. septembra 1993 je bila na povezavi https://www.sta.si/30316/dzs-odslej-drzni-znanilci-sprememb
objavljena naslednja novica: »Dosedanja Dr avna zalo ba Slovenije (DZS) ohranja dosedanjo kratico kot
prete no zasebna dru ba (64 % : 36 %), še marsikaj drugega in veè kot zgolj zalo ba in kot korporacija, ki
se tr no uveljavlja v Evropi in svetu, pa je e najmanj pred tremi leti prerasla ozke okvire starega imena;
zato se odslej DZS, d. d., bere Drzni znanilci sprememb, sta povedala direktor dru be Adi Rogelj in
njegov namestnik Janko Štokoviè ...«
43 Na spletni strani podjetja DZS, d. o. o., lahko preberemo: »Je eden najveèjih trgovcev s pisarniškimi in
šolskimi potrebšèinami, strokovnjak pri oskrbi z uèbeniki in delovnimi zvezki ter velik ponudnik
promocijskih daril in tiskovin.« Dostopno na http://icarus.dzs.si/index.php?menu_id=5&content_id=
3&par_id=5 (11. 11. 2017).
44 Pogovor z Bredo Oblak, avgust 2017.
40
pouèevanja. V uènih naèrtih in didaktiènih zbirkah so procesni vidiki pouèevanja
nakazani s podnaslovi:
– 1. triletje, Od igre in glasbenih do ivetij h glasbenim izkušnjam;
– 2. triletje, Od glasbenih izkušenj k razumevanju temeljnih izraznih prvin,
zakonitosti in glasbenokulturnih okolij ter
– 3. triletje, Od glasbenih izkušenj k razumevanju glasbe in poznavanju njenega
razvoja.
Procesni vidiki naèrtovanja vzgojno-izobra evalnega pa:
– na ravni operativnih ciljev po podroèjih glasbenega izvajanja, poslušanja in
ustvarjanja;
– s tematsko-informativnimi vsebinami ter s svetovanimi glasbeno-umetniškimi
vsebinami.41
Uène vsebine so bile razdeljene na tematsko-informativne in glasbenoumetniške. Bile so
predlagane oziroma svetovane. Uèitelj jih je izbiral ali dopolnjeval po lastni presoji.
Naèrtovanje vzgojno-izobra evalnega dela je bilo fleksibilno tudi na ravni
medpredmetnega povezovanja. Veèjo ciljno zavezanost pa je predstavljal katalog znanja s
temeljnimi standardi znanj po razredih ter temeljnimi in minimalnimi standardi znanj ob
zakljuèku triletja.
Tako kot v prvi so bili tudi v drugi kontinuiteti uèni naèrti izhodišèe za posodabljanje
didaktiènih zbirk. Posodobitve so najbolj opazne v delovnih zvezkih za prvo triletje.
Njihova novost je v obravnavi glasbenih pojmov in z njimi povezanih vidikov glasbenega
razvoja in glasbenega opismenjevanja.
V razvoju didaktiènih zbirk prepoznavamo kontinuiteto, na ravni zalo niške politike pa
diskontinuiteto, zaznamovana z novo vizijo razvoja DZS, sprejeto 1993.42 Zalo ba je
postala še bolj tr no usmerjena. V ospredju so bili cilji zalo be kot
prodajno-promocijskega centra.43 Na novonastale okolišèine so vplivale tudi nenehno
spreminjajoèe se zahteve komisij za potrjevanje uèbenikov, še zlasti v povezavi z uènimi
gradivi, ki jih uporabljajo uèenci. Uèenci so imeli v rokah enkrat uèbenik, drugiè delovni
uèbenik ali delovni zvezek. Tudi nova prilo nost, da bi bili priroèniki oblikovani kot
strokovne monografije o izbranih temah s podroèja didaktike glasbe, je bila v zalo bi
spregledana.44
41 Breda Oblak, 2002, Moja glasba 4, priroènik za uèitelje, str. 12.
42 23. septembra 1993 je bila na povezavi https://www.sta.si/30316/dzs-odslej-drzni-znanilci-sprememb
objavljena naslednja novica: »Dosedanja Dr avna zalo ba Slovenije (DZS) ohranja dosedanjo kratico kot
prete no zasebna dru ba (64 % : 36 %), še marsikaj drugega in veè kot zgolj zalo ba in kot korporacija, ki
se tr no uveljavlja v Evropi in svetu, pa je e najmanj pred tremi leti prerasla ozke okvire starega imena;
zato se odslej DZS, d. d., bere Drzni znanilci sprememb, sta povedala direktor dru be Adi Rogelj in
njegov namestnik Janko Štokoviè ...«
43 Na spletni strani podjetja DZS, d. o. o., lahko preberemo: »Je eden najveèjih trgovcev s pisarniškimi in
šolskimi potrebšèinami, strokovnjak pri oskrbi z uèbeniki in delovnimi zvezki ter velik ponudnik
promocijskih daril in tiskovin.« Dostopno na http://icarus.dzs.si/index.php?menu_id=5&content_id=
3&par_id=5 (11. 11. 2017).
44 Pogovor z Bredo Oblak, avgust 2017.
40