Page 15 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 13, zvezek 27 / Year 13, Issue 27, 2017
P. 15
nka Rotar Pance, AKTIVNO UÈENJE GLASBE IN ZASNOVA SODOBNE DIDAKTIKE GLASBE ...

kanoni in skladba Josepha Haydna (Jesensko listje). V tem razredu je v pesemskem
gradivu razvidna tudi povezava med naukom o glasbi in osnovnošolsko glasbeno vzgojo z
vkljuèenimi pesmimi Maksa Jurce iz Solfeggia 1 (Jurca, Kalan 1964). Vkljuèena pa je tudi
pesem Dedek Mraz, ki so jo ustvarili uèenci 2. razreda ZGBI.22

Razvrstitev pesemskega gradiva v vseh treh razredih ka e na vpetost v potek šolskega leta
od jeseni do poletja, vkljuèujoè in upoštevajoè praznièna obdobja ter vidnejše vsakoletne
dogodke.

Pavel Kalan v knjigi Med glasbo in besedo (2005) navaja, da je leta 1968 kot redaktor
skupaj z Mirjano Turel sodeloval pri izdaji dveh malih gramofonskih plošè v skupnem
ovitku.23 Na njih je bilo posnetih 22 otroških pesmi za uèence 1. do 3. razreda osnovne
šole. Plošèi sta predstavljali zvoèno dopolnilo k Priroèniku za glasbeno vzgojo na ni ji
stopnji osnovne šole (Bidovec - Oblak, Bole, 1968). Sklepamo lahko, da sta pomenili
izhodišèe za kasnejše redno vkljuèevanje zvoènega gradiva v didaktiène komplete Brede
Oblak za glasbeno vzgojo v osemletni in kasneje devetletni osnovni šoli. Avtorica pa je e
v èasu eksperimentalnega pouka glasbene vzgoje izhajala iz aktivnega uèenja glasbe.
Gramofonske plošèe je s pridom uporabljala pri poslušalskih dejavnostih v razredih, ki so
uèence vodile k hevristiènemu usvajanju glasbenih znanj. Hkrati je uèencem tudi prek
osebnih sreèanj z glasbeniki omogoèala spoznavanje razliènih glasbenih poklicev, kar bi v
danes opredelili kot avtentiène oblike uèenja. Tovrsten primer najdemo v prispevku
Mirjane Turel Vzorni nastopi, objavljenem v 2. številki Grlice leta 1968. V njem z
naslednjim zapisom predstavi uèno uro Brede Bidovec v 3. razredu Osnovne šole Majde
Vrhovnik v Ljubljani, v kateri je ta uporabila na novo izdano gramofonsko plošèo
Uspavanke in nagajivke:

»Da bi bilo poslušanje plošèe èim bolj aktivno, je bila ura zasnovana takole:
1. Pripovedovanje o nastanku plošèe z ivim sodelovanjem treh njenih
oblikovalcev: producenta, skladatelja in izvajalca. Posebno mikavno je
bilo sodelovanje dveh solistov otroškega zbora Pionirskega doma, Igorja in
Alenke, ki sta pod vodstvom svojega dirigenta prof. Mira Kokola v ivo
predstavila svojim vrstnikom v razredu nekatere pesmi ali samo solistiène
dele s plošèe, pomagala pri uèenju nove pesmi v metodiènem postopku z
igro odmeva in konèno pela skupaj novo pesem.
2. Poslušanje in analiza plošèe glede na znane pesmi in izvedbo.
3. Petje znanih pesmi ob plošèi z namenom pribli ati se tej interpretaciji.
4. Uèenje nove pesmi KRI KRA s plošèe z ritmièno in melodièno analizo
pesmi.
5. Spremljanje nove pesmi z ritmiènimi inštrumenti.
6. Poleg plošèe, ki traja 10 minut, in njenih ustvarjalcev (skladatelj Janez
Bitenc, izvajalec otroški zbor Pionirskega doma z dirigentom Mirom
Kokolom) so bila za to uro uporabljena še sredstva: ritmièni instrumenti.
Pesmarica USPAVANKE IN NAGAJIVKE (uredil Janez Bitenc, ilustrirala

22 Pesem Dedek Mraz je do ivela predtem še dve objavi: v reviji Najdihojca (24.12.1964) in v zbirki Pesmi
za otroški in mladinski zbor, izdani ob Tretjem sreèanju mladih pevcev v Pionirskem domu v Ljubljani.
Prim. Kokol, Turel (1967), str. 63.

23 Zalo nik gramofonskih plošè je bila Mladinska knjiga.

15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20