Page 74 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 74
O VREMŠAK (1930–2004)

Slika 5: Zaèetni del skladbe Baj z zaporednim vstopom glasov

Vir: Vremšak Samo. Otroški in mladinski zbori. Ljubljana: ZRSŠ. 1997. Str. 31.

Le aj, ninaj, tut ujnaè
Skladba je napisana v a-molu, v 2/4 taktovskem naèinu, pri oznaki za tempo je skladatelj
zapisal »kot uspavanka«. Trije glasovi vstopajo zaporedno od najni jega do najvišjega in
so v nadaljevanju vodeni polifono. Navedeni parametri na prvi pogled ustvarijo vtis, da je
Samo Vremšak v skladbi Le aj, ninaj, tut ujnaè uporabil podoben kompozicijski pristop
kot v skladbi Baj. Ob podrobnejši analizi pa hitro opazimo pomembno razliko. V Le aj,
ninaj, tut ujnaè tretji glas najprej predstavi štiritaktno temo, ki jo v nadaljevanju ostinatno
ponavlja skoraj do konca skladbe. V nekakšni codi, ki zazveni po enotaktni generalni
pavzi, v taktih 36–44 temo izvede drugi glas, nato pa v inverziji še prvi glas, vse to nad
dolgimi toni v deljenem tretjem glasu. Skladba izzveni v štiriglasnem, s sekundo med
zgornjima glasovoma obarvanem akordu (a–e1–a1–h1).

Èrni maèki
Referenèni okvir skladbe Èrni maèki je G-dur, ki med potekom preide v paralelni e-mol.
Napisana je v 2/4 taktovskem naèinu, zaèetni podani tempo je hiter (allegro, con moto).
Tridelna pesemska oblika z nesimetriènim obsegom posameznih delov, ki so med seboj
loèeni s korono, sledi besedni vsebini. Pri vodenju glasov je v delih a in a1 znaèilna
komplementarna izmenjava glasov v parih (1. in 2. glas ter 3. in 4. glas), ki se nato zdru ita
v sklepnih odsekih. Srednji del (b) se zaène v unisonu in se z alteriranimi toni razpre v
veèglasje. Zaporedja poltonskih postopov v posameznih glasovih ob hkratnem tvorjenju
sozvoèij s sekundami so za pevce intonanèno zahtevna.

Èirik-ci!
Skladba za štiriglasni mladinski zbor Èirik-ci! je napisana v F-duru. Zaèetni 2/4 takt se
med potekom skladbe izmenjuje s 4/4, 5/4 in 3/4 taktom. Ritmièno-metrièni tok je tako kot
v drugih skladbah iz Vremšakove avtorske zbirke povezan z besedno vsebino. Skladba je
v tridelni pesemski obliki, v kateri sta dela a in a1 v izhodišèni durovi tonaliteti, b del pa je
kontrasten in poteka v molu (a-mol, d-mol). A-del (takti 1–18) zaèenja motiv ptièjega
petja (»Èirik-ci!«), povezan s ponavljajoèim se vprašanjem »Bo pomlad?«. Ponavljajoèe
se vprašanje ka e na stopnjevanje z gradicijo dinamike od pp do f. Motiv ptièjega petja
vsakiè najprej zapoje prvi glas, nato pa ga z enakim ritmiènim vzorcem v nasprotni smeri

74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79