Page 76 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 76
O VREMŠAK (1930–2004)

enka mi v goste gre
Vremšakova priredba idrijske ljudske pesmi za triglasni mladinski zbor postavlja pevce
pred drugaène interpretacijske izzive. Napisana je kot niz variacij, ki v skladu z vsebino
posameznih kitic zahtevajo tako virtuozno izvedbo kot tudi v ivljanje v razlièna
razpolo enja (npr. marcia funebre v 7. kitici). V skladbi se skladatelj premika skozi vrsto
tonalitet (Es-dur, B-dur, Ges-dur, es-mol, Es-dur, G-dur) in tempov z opredeljenimi
metronomskimi oznakami (allegro vivo, poèasneje, poèasi, marcia funebre, ivo, zelo
ivo, zelo hitro), uporablja razliène ritmiène vzorce in kri anje glasov. Z delitvijo glasov
ponekod tvori štiri-, pet- in šestglasje. Virtuoznost stopnjuje z vkljuèevanjem agogiènih
sprememb, razliènih artikulacij, z dinamiènim niansiranjem, s predlo ki in glissandom.24

Marko skaèe
Tudi druga Vremšakova priredba ljudske pesmi iz Beltincev, uvršèena v njegovo avtorsko
zbirko, je napisana v variacijski obliki. Skladatelj je za štiriglasni mladinski zbor uglasbil
14 kitic. Skladbo zaène v poèasnem tempu (molto moderato quasi poco lento) in jo do
konca stopnjuje do vivace in konènega presta. V posameznih kiticah ali parih kitic
spreminja tonalitete (A-dur, fis-mol, D-dur, B-dur, Es-dur, G-dur, A-dur). Refren pri
posamezni kitici vèasih ponavlja, drugiè ne. Štiriglasje z delitvijo glasov razvija v pet-,
šest- in sedemglasje. Skladba je bogata po ritmiki (punktirani ritmi, sinkopirani ritmi,
druga poddelitev v hitrem tempu), artikulaciji, agogiki in dinamiki. Od pevcev zahteva
suvereno in hkrati virtuozno petje (tudi okraskov). Ostinatni vzorci se spreminjajo in
pojavljajo v razliènih glasovih veèkrat soèasno, kombinirano, lahko tudi v kanonu. Prav
tako se melodija dosledno ali pa variirano pojavlja v razliènih glasovih. Sklepni del je
obogaten s kromatiko, z barvitimi sozvoèji in se konèa v ff z glissandom, ki se zakljuèi z
malo sekundo a1–gis1.

Soudaška
Priredba stare tr aške narodne, ki jo je po zapisu Milana Pertota Samo Vremšak napisal za
štriglasni mladinski zbor, je v primerjavi s prejšnjima priredbama ljudskih pesmi v
marsièem drugaèna. Napisana je v 3/4 taktu, glasovi vstopajo zaporedno in so polifono
vodeni. Veèkrat prihaja do njihovega kri anja, ponekod se delijo v pet- in šestglasje. V
sozvoèjih so veèkrat vkljuèena sekundna razmerja med toni. Skladba je napisana v tridelni
pesemski obliki, ki je razvidna tudi v tonalnem planu Es-dur – As-dur – Es-dur.

… vedno znova upanje tli
S skladbo, ki je napisana za štiriglasni dekliški zbor (sopran I, sopran II, alt I, alt II), se
zbirka znova vraèa v svobodno Vremšakovo glasbeno govorico. Zanjo je znaèilna
uporaba atonalnega prostora, ritmièno gibanje v stalno spreminjajoèih se taktovskih
naèinih (9/8, 2/4, 6/8) in v èasovno odprtem tonskem prostoru (liberamente). Glasovi so
vodeni polifono, v skupnih sozvoèjih pa tvorijo akorde, ki vsebujejo sekundna razmerja.
Melodièno gibanje posameznih glasov je intonanèno zahtevno zaradi številnih alteracij in

24 Eno izmed zadnjih zelo uspešnih izvedb Vremšakove priredbe slovenske ljudske pesmi enka mi v goste
gre je poustvaril Mladinski pevski zbor RTV Slovenija pod vodstvom zborovodje Toma a Pirnata na 24.
reviji otroških in mladinskih pevskih zborov v Zagorju ob Savi (2014). Zbor je s celotnim programom
dosegel zlato priznanje z odliko, izvedba Vremšakove skladbe pa je dostopna na spletni povezavi
https://www.youtube.com/watch?v=74iVSrcJXDk (dostopno 19. 12. 2014).

76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81