Page 78 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 78
O VREMŠAK (1930–2004)
Slika 6: Vremšakova miniaturna skladba Èas je, napisana v svobodnem tonalnem in metriènem
glasbenem prostoru
Vir: Vremšak Samo. Otroški in mladinski zbori. Ljubljana: ZRSŠ. 1997. Str. 65.
Pomlad ob Soèi
V zadnji skladbi za mladinski zbor, uvršèeni v Vremšakovo avtorsko zbirko, se skladatelj
znova vrne v obmoèje tonalnosti in urejene metrike. Skladba za štiriglasni mladinski zbor,
napisana v prekomponirani obliki, z glasbenim jezikom sporoèa in podkrepi besedno
vsebino. Zaèetni del (amoroso, takti 1–16) se zaène v As-duru in v dvotaktnih frazah
izra a pomladno prebujanje narave. V nadaljevanju (calmo, takti 17–27), ki poteka v
obmoèju Es-dura, se nad ostinatnim gibanjem spodnjih dveh glasov razvija melodika
zgornjih dveh glasov. Deèek (nastop prvega glasu) se sprehaja z oèetom (terèno gibanje
zgornjih dveh glasov), gleda bodeèo ico in v tretjem odseku vpraša (solo ad lib.), zakaj
bodeèa ica loèuje ljudi. Potek tega dela (triste, takti 28–37) je v okviru f-mola. Sledi
odsek (grave, takti 38–41), v katerem oèe s senco na obrazu sinu (deciso, takti 42–46)
pove, da je tukaj potekal boj. Glasbeno gibanje je v melodiènem in sozvoènem pogledu
stisnjeno v o ji prostor, v katerem so pogosta sekundna razmerja med glasovi in unisono
petje. Zadnji odsek (tranquilamente, takti 47–54) razvije glasbeno misel, ki v
dramatiènem duhu predstavlja razdeljenost bratov s Krasa, z obmoèja Soèe in briških trat
z bodeèo ico. Glasbeni stavek se iz štiriglasja ob kulminaciji razvije v petglasje, nato pa
se znova spusti in umiri v obmoèju f-mola z zakljuènim akordom: dv7 na toniki. To, kako
glasbeni jezik sledi besedni vsebini in jo podpira, je v skladbi povezano tudi s pogostim
menjavo taktovskih naèinov in doloèanjem razliènih interpretacijskih elementov
(dinamika, agogika, artikulacija).
78
Slika 6: Vremšakova miniaturna skladba Èas je, napisana v svobodnem tonalnem in metriènem
glasbenem prostoru
Vir: Vremšak Samo. Otroški in mladinski zbori. Ljubljana: ZRSŠ. 1997. Str. 65.
Pomlad ob Soèi
V zadnji skladbi za mladinski zbor, uvršèeni v Vremšakovo avtorsko zbirko, se skladatelj
znova vrne v obmoèje tonalnosti in urejene metrike. Skladba za štiriglasni mladinski zbor,
napisana v prekomponirani obliki, z glasbenim jezikom sporoèa in podkrepi besedno
vsebino. Zaèetni del (amoroso, takti 1–16) se zaène v As-duru in v dvotaktnih frazah
izra a pomladno prebujanje narave. V nadaljevanju (calmo, takti 17–27), ki poteka v
obmoèju Es-dura, se nad ostinatnim gibanjem spodnjih dveh glasov razvija melodika
zgornjih dveh glasov. Deèek (nastop prvega glasu) se sprehaja z oèetom (terèno gibanje
zgornjih dveh glasov), gleda bodeèo ico in v tretjem odseku vpraša (solo ad lib.), zakaj
bodeèa ica loèuje ljudi. Potek tega dela (triste, takti 28–37) je v okviru f-mola. Sledi
odsek (grave, takti 38–41), v katerem oèe s senco na obrazu sinu (deciso, takti 42–46)
pove, da je tukaj potekal boj. Glasbeno gibanje je v melodiènem in sozvoènem pogledu
stisnjeno v o ji prostor, v katerem so pogosta sekundna razmerja med glasovi in unisono
petje. Zadnji odsek (tranquilamente, takti 47–54) razvije glasbeno misel, ki v
dramatiènem duhu predstavlja razdeljenost bratov s Krasa, z obmoèja Soèe in briških trat
z bodeèo ico. Glasbeni stavek se iz štiriglasja ob kulminaciji razvije v petglasje, nato pa
se znova spusti in umiri v obmoèju f-mola z zakljuènim akordom: dv7 na toniki. To, kako
glasbeni jezik sledi besedni vsebini in jo podpira, je v skladbi povezano tudi s pogostim
menjavo taktovskih naèinov in doloèanjem razliènih interpretacijskih elementov
(dinamika, agogika, artikulacija).
78