Page 77 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 77
nka Rotar Pance, VREMŠAKOV OPUS ZA OTROŠKE IN MLADINSKE ZBORE

skokov, pogosta je uporaba tritonusa. Skladba, v kateri skladatelj pri uglasbitvi znova
tesno sledi besedni vsebini, je napisana v prekomponirani obliki. Njen zakljuèek z
besedami »vedno upanje tli« izzveni s H-durovim akordom v petglasju. Tonalni durov
zakljuèek lahko razumemo kot potrditev upanja.

Klièem vas
Konstruktivistièno besedilo Klièem vas Sreèka Kosovela je navdihnilo Sama Vremšaka h
konstruktivistièni uglasbitvi, ki jo gradi v atonalnem in èasovno svobodnem glasbenem
prostoru. Skladatelj ga le tu in tam urejuje z opredeljenimi taktovskimi naèini, uporabi pa
tudi polimetriko. Posamezni verzi besedila so osnova za razlièno oblikovanje glasbene
materije, v kateri se štiriglasni odseki izmenjujejo z dvoglasnimi odseki, z vkljuèevanjem
solistiènih odsekov, parlanda. Tako kot se je konèala prejšnja skladba, se tudi Klièem vas
konèa s H-durovim akordom. Tokrat ga lahko razumemo kot glasbeno osvetlitev zadnje
besede, »ljubezni«.

Na tujem
Skladba za triglasni mladinski zbor Na tujem nadaljuje vrsto Vremšakovih skladb,
napisanih v atonalnem in metrièno svobodnem glasbenem prostoru ter svobodni obliki.
Vodenje glasov je polifono, v njihovih sozvoèjih pa so znova pogosta disonanèna
razmerja. Subtilna dinamika (p, mp, pp) je proti koncu gradirana. Skladba izzveni v f, ki je
podprto tudi z deljenjem glasov in zakljuèkom v petglasju s toni dv7 na tonu f.

De
Tudi ta skladba za triglasni mladinski zbor je napisana v svobodnem tonalnem prostoru,
ima pa bolj opredeljen metrièni potek. V zaèetnem in sklepnem delu je spreminjanje
taktovskih naèinov povezano z besedilom, srednji del pa metrièno ni urejen in ima le
oznako »prosto deklamirano«. Besede »ko oblaki zgoste se« z zaporednim vstopom
deljenih glasov, ki narastejo v šestglasno sozvoèje, odprejo glasbeno pot k »curljanju
de ja« v triglasju. Sledi mu zakljuèna gradacija od enoglasja do zakljuèka v petglasju.

Èas je
Skladba za triglasni mladinski zbor je glasbena miniatura, v kateri Samo Vremšak gradi
glasbeno izpoved odrašèanja in samostojnega odhoda oziroma »vzleta iz gnezda«.
Napisana je v tonalno in metrièno svobodnem glasbenem prostoru, za katerega so znaèilna
disonanèna intervalna razmerja in sozvoèja (sekundni grozdi). Skladba se na koncu z
delitvijo glasov razvije v šestglasje pri besedah »imam peruti«. Vzklik »Odhajam!« znova
zazveni v ozki poziciji, iz katere se oblikuje durov kvintakord na tonu d1. Zadnji vzklik
»Èas je zletet!« pa izzveni z B-durovim akordom.

77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82