Page 75 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 75
nka Rotar Pance, VREMŠAKOV OPUS ZA OTROŠKE IN MLADINSKE ZBORE
gibanja ponovijo preostali trije glasovi pod le eèim tonom v prvem glasu. V nadaljevanju
uporaba staccata glasbeno upodablja ptièkovo skakljanje na vejici, ki se nato ustavi in
umiri. A-del se sklene z motivom ptièjega petja, povezanim z vprašanjem o prihodu
pomladi. Ponovno dinamièno gradacijo stopnjuje tudi delitev glasov v šestglasje, po
koroni pa v pp izzveni motiv ptièjega petja. V b delu (takti 19–31) se tempo nekoliko
upoèasni (poco meno). Tako kot prinese spremembo ju ni veter, se glasbeni potek
metrièno spreminja z menjavo taktovskih naèinov. Tudi v tem delu sledimo dinamièni
gradaciji, ki dose e vrh v 26. taktu (f), nato pa dinamika znova upada, dokler ne izzveni v
pp. V delu a1 (takti 32–46), ki poteka v zaèetnem tempu andantino, znova zaslišimo znani
motiv ptièjega petja. Nadaljevanje ne vkljuèuje veè staccata. Skladba se na zadnja
ponovljena vprašanja o prihodu pomladi, ki jih izmenjujoèe se ponavlja prvi glas s
spodnjimi tremi glasovi, zakljuèi z optimistiènim odgovorom »Bo pomlad!«.
Potepinka
Skladba je napisana v D-duru. Zaèetni 2/4 taktovski naèin se med potekom menjuje s 4/4
in 3/4 taktom. Zaèetni tempo je vivo (non troppo), med potekom pa se izmenjuje s
poèasnejšimi tempi. Potepinka je napisana v prekomponirani obliki, kar je najprikladnejše
glede na besedno vsebino. Vsak odsek skladbe se konèa s korono. Skladba vsebuje
solistièna vlo ka: prvega nad spremljavo zbora liberamente zapoje sopran (Tinka, takti
11–14), drugega pa alt (mati, takti 20–23). Izzivajoèe izzveni tudi konec skladbe s
toniènim septakordom (dv7).
Èarovna pesem za de
Medtem ko so bile prejšnje skladbe za mladinske zbore iz Vremšakove avtorske zbirke
napisane v nekoliko bolj tradicionalnem slogu, vendar izra ene v specifiènem
skladateljevem glasbenem jeziku, pomeni skladba Èarovna pesem za de precejšen korak
naprej v svobodnejši, odprt glasbeni prostor in èas. Navidezni referenèni okvir C-dura je
le še rahel. Skladatelj z uporabo alteracij, kromatiènih zaporedij in akordike, nasièene s
sekundnimi in kvartnimi razmerji, svobodno oblikuje melodiène linije posameznih glasov
in njihovo skupno harmonsko strukturo. Taktovski naèini, ki se med potekom spreminjajo
(2/8, 3/8, 6/8, 3/4, 5/8, 4/8, 2/4), so v skladbi oznaèeni èrtkano. Glasbeni potek je usmerjen
v stopnjevanje in gradacijo do konca skladbe, v katerem se z delitvijo glasov razvije
šestglasje. Skladba izzveni s toniènim septakordom, ki mu je dodana seksta. Skladatelj je
leta 1970 za skladbo Èarovna pesem za de prejel nagrado Zveze kulturnih organizacij
Slovenije.23
Posekal sem smreèico
V tej skladbi, napisani za triglasni mladinski zbor, je skladatelj uporabil svobodno
glasbeno govorico, ki ni veè vezana na tonaliteto ali opredeljen taktovski naèin. Na
zaèetku je doloèena le metronomska oznaka hitrosti izvedbe ( = 76–84). Skladba je
dvodelna in od pevcev zahteva dobre intonanène sposobnosti.
23 Glej Samo Vremšak. Slovenski biografski leksikon. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/
sbi821356/ (dostopno 4.11.2014)
75
gibanja ponovijo preostali trije glasovi pod le eèim tonom v prvem glasu. V nadaljevanju
uporaba staccata glasbeno upodablja ptièkovo skakljanje na vejici, ki se nato ustavi in
umiri. A-del se sklene z motivom ptièjega petja, povezanim z vprašanjem o prihodu
pomladi. Ponovno dinamièno gradacijo stopnjuje tudi delitev glasov v šestglasje, po
koroni pa v pp izzveni motiv ptièjega petja. V b delu (takti 19–31) se tempo nekoliko
upoèasni (poco meno). Tako kot prinese spremembo ju ni veter, se glasbeni potek
metrièno spreminja z menjavo taktovskih naèinov. Tudi v tem delu sledimo dinamièni
gradaciji, ki dose e vrh v 26. taktu (f), nato pa dinamika znova upada, dokler ne izzveni v
pp. V delu a1 (takti 32–46), ki poteka v zaèetnem tempu andantino, znova zaslišimo znani
motiv ptièjega petja. Nadaljevanje ne vkljuèuje veè staccata. Skladba se na zadnja
ponovljena vprašanja o prihodu pomladi, ki jih izmenjujoèe se ponavlja prvi glas s
spodnjimi tremi glasovi, zakljuèi z optimistiènim odgovorom »Bo pomlad!«.
Potepinka
Skladba je napisana v D-duru. Zaèetni 2/4 taktovski naèin se med potekom menjuje s 4/4
in 3/4 taktom. Zaèetni tempo je vivo (non troppo), med potekom pa se izmenjuje s
poèasnejšimi tempi. Potepinka je napisana v prekomponirani obliki, kar je najprikladnejše
glede na besedno vsebino. Vsak odsek skladbe se konèa s korono. Skladba vsebuje
solistièna vlo ka: prvega nad spremljavo zbora liberamente zapoje sopran (Tinka, takti
11–14), drugega pa alt (mati, takti 20–23). Izzivajoèe izzveni tudi konec skladbe s
toniènim septakordom (dv7).
Èarovna pesem za de
Medtem ko so bile prejšnje skladbe za mladinske zbore iz Vremšakove avtorske zbirke
napisane v nekoliko bolj tradicionalnem slogu, vendar izra ene v specifiènem
skladateljevem glasbenem jeziku, pomeni skladba Èarovna pesem za de precejšen korak
naprej v svobodnejši, odprt glasbeni prostor in èas. Navidezni referenèni okvir C-dura je
le še rahel. Skladatelj z uporabo alteracij, kromatiènih zaporedij in akordike, nasièene s
sekundnimi in kvartnimi razmerji, svobodno oblikuje melodiène linije posameznih glasov
in njihovo skupno harmonsko strukturo. Taktovski naèini, ki se med potekom spreminjajo
(2/8, 3/8, 6/8, 3/4, 5/8, 4/8, 2/4), so v skladbi oznaèeni èrtkano. Glasbeni potek je usmerjen
v stopnjevanje in gradacijo do konca skladbe, v katerem se z delitvijo glasov razvije
šestglasje. Skladba izzveni s toniènim septakordom, ki mu je dodana seksta. Skladatelj je
leta 1970 za skladbo Èarovna pesem za de prejel nagrado Zveze kulturnih organizacij
Slovenije.23
Posekal sem smreèico
V tej skladbi, napisani za triglasni mladinski zbor, je skladatelj uporabil svobodno
glasbeno govorico, ki ni veè vezana na tonaliteto ali opredeljen taktovski naèin. Na
zaèetku je doloèena le metronomska oznaka hitrosti izvedbe ( = 76–84). Skladba je
dvodelna in od pevcev zahteva dobre intonanène sposobnosti.
23 Glej Samo Vremšak. Slovenski biografski leksikon. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/
sbi821356/ (dostopno 4.11.2014)
75