Page 159 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani / The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, leto 10, zvezek 21 / Year 10, Issue 21, 2014
P. 159
n Florjanc, ORKESTRALNA DELA SAMA VREMŠAKA
Suita za orkester45 je bila krstno izvedena v sezoni Slovenske filharmonije 1997/98.46
Vremšak nam letnice v partituri ni zaupal. Kot je bilo ugotovljeno, je tudi v tem delu
skladatelj uporabil e omenjeno zasedbo orkestra.47 Vendar bomo tokrat našo pozornost
obrnili v globalno tonalno zasnovo tega ‘venca’ – suite – sedmih simfoniènih skladb
plesnega znaèaja.48 Skladatelj je v tem delu oèitno posegel v starejša slogovna obdobja, a
je ohranil svoj kompozicijski stavek nespremenjen; to pomeni uporabo sodobnejših
harmonskih postopov, ki smo jih vajeni iz èasa sredine 20. stoletja. Kljub svobodnim
harmonskim prijemom, so tonalni centri tako jasno postavljeni, da lahko za vsak stavek
Suite doloèimo njeno tonaliteto, vkljuèno s prestavnimi znaki v kljuèu. Poleg znaèilnih
tempov, ki jih skladatelj uporabi z ozirom na doloèen plesni vzorec, smo zaradi
preglednosti v stolpcu oznaèili tudi tonalna osišèa. Podoba vseh sedmih stavkov je
naslednja:
I. Intrada v 4/4 taktu; C-dur.
Maestoso ([1/4]=60);
amabile (poco più mosso) v 6/8 taktu; C-dur.
Tempo I 0 v 2/2 taktu; F-dur, z b-jem v kljuèu.
Lento v 3/4 taktu; G-dur, z #-jem v kljuèu.
v 4/8 taktu; h-mol, z dvema #-jema v kljuèu.
II. Saltarello v 2/4 taktu; B-dur, z dvema b-jema v kljuèu.
Allegro vivo ([3/8]=100);
v 2/4 taktu; finalis na E (frigijski modus?).
III. Pavana
Calmo ([1/2]=60–63);
IV. Galliarda
Allegro ([1/4]=72–76);
V. Tango
Tranquillo lento ([1/8]=69);
amoroso
Tempo I 0
VI. Marche: ([1/4]=100);
Poco meno
Tempo I 0
Allegro molto – Presto
VII. Rondeau (kólo)
Pesante ([1/4]=50);
[1/4]=66
[1/4]=72
Poco piu mosso [1/4]=88
[1/4]=104
45 Za analizo je bila uporabljena vezana fotokopija starejšega datuma rokopisne partiture iz skladateljeve
zapušèine dedièev, za kar se jim iskreno zahvaljujem.
46 Prim. tudi: Primo Kuret, 100 let Slovenske filharmonije 1908 – 2008, Ljubljana: Slovenska filharmonija,
2008, str. 191, kjer avtor pravi: »med krstnimi izvedbami je bila najprej Suita za orkester Sama
Vremšaka«.
47 Zasedba simfoniènega orkestra je naslednja: 2.2.2.2–4.3.3– timp.3perc–archi. Okrepljena je le sekcija
tolkalcev, kar zahteva plesni znaèaj Vremšakove Suite za orkester.
48 Vremšak na koncu vsakega stavka zapiše skupno število taktov, med potekom pa taktov ne oznaèi, kot je
rad storil v svojih mladostnih delih (npr. I. Simfonija).
159
Suita za orkester45 je bila krstno izvedena v sezoni Slovenske filharmonije 1997/98.46
Vremšak nam letnice v partituri ni zaupal. Kot je bilo ugotovljeno, je tudi v tem delu
skladatelj uporabil e omenjeno zasedbo orkestra.47 Vendar bomo tokrat našo pozornost
obrnili v globalno tonalno zasnovo tega ‘venca’ – suite – sedmih simfoniènih skladb
plesnega znaèaja.48 Skladatelj je v tem delu oèitno posegel v starejša slogovna obdobja, a
je ohranil svoj kompozicijski stavek nespremenjen; to pomeni uporabo sodobnejših
harmonskih postopov, ki smo jih vajeni iz èasa sredine 20. stoletja. Kljub svobodnim
harmonskim prijemom, so tonalni centri tako jasno postavljeni, da lahko za vsak stavek
Suite doloèimo njeno tonaliteto, vkljuèno s prestavnimi znaki v kljuèu. Poleg znaèilnih
tempov, ki jih skladatelj uporabi z ozirom na doloèen plesni vzorec, smo zaradi
preglednosti v stolpcu oznaèili tudi tonalna osišèa. Podoba vseh sedmih stavkov je
naslednja:
I. Intrada v 4/4 taktu; C-dur.
Maestoso ([1/4]=60);
amabile (poco più mosso) v 6/8 taktu; C-dur.
Tempo I 0 v 2/2 taktu; F-dur, z b-jem v kljuèu.
Lento v 3/4 taktu; G-dur, z #-jem v kljuèu.
v 4/8 taktu; h-mol, z dvema #-jema v kljuèu.
II. Saltarello v 2/4 taktu; B-dur, z dvema b-jema v kljuèu.
Allegro vivo ([3/8]=100);
v 2/4 taktu; finalis na E (frigijski modus?).
III. Pavana
Calmo ([1/2]=60–63);
IV. Galliarda
Allegro ([1/4]=72–76);
V. Tango
Tranquillo lento ([1/8]=69);
amoroso
Tempo I 0
VI. Marche: ([1/4]=100);
Poco meno
Tempo I 0
Allegro molto – Presto
VII. Rondeau (kólo)
Pesante ([1/4]=50);
[1/4]=66
[1/4]=72
Poco piu mosso [1/4]=88
[1/4]=104
45 Za analizo je bila uporabljena vezana fotokopija starejšega datuma rokopisne partiture iz skladateljeve
zapušèine dedièev, za kar se jim iskreno zahvaljujem.
46 Prim. tudi: Primo Kuret, 100 let Slovenske filharmonije 1908 – 2008, Ljubljana: Slovenska filharmonija,
2008, str. 191, kjer avtor pravi: »med krstnimi izvedbami je bila najprej Suita za orkester Sama
Vremšaka«.
47 Zasedba simfoniènega orkestra je naslednja: 2.2.2.2–4.3.3– timp.3perc–archi. Okrepljena je le sekcija
tolkalcev, kar zahteva plesni znaèaj Vremšakove Suite za orkester.
48 Vremšak na koncu vsakega stavka zapiše skupno število taktov, med potekom pa taktov ne oznaèi, kot je
rad storil v svojih mladostnih delih (npr. I. Simfonija).
159