Page 82 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 82
Lucija Brezočnik, Grega Vrbančič in Vili Podgorelec
Pravičnost
Dostopnost in Nediskriminacija Pravičnost algoritma
vključenost
Slika 5 Najpogostejše teme GUI v izobraževanju s stališča pravičnosti
pogostejše teme GUI v izobraževanju s stališča pravičnosti so predstavljene
na sliki 5.
Transparentnost
Transparentnost GUI za izobraževanje je bistvena za vzpostavitev zaupanja in
zagotavljanje etične uporabe teh tehnologij. Zajema potrebo po razložljivosti,
kjer uporabniki razumejo algoritme in vire podatkov, na katerih temeljijo re-
zultati UI, kar jim omogoča kritično ovrednotenje njihove zanesljivosti (Bala
idr., 2023). Z drugimi besedami, odločitve in rezultati UI morajo biti razložljivi
in razumljivi tako učiteljem kot učencem. Preglednost zajema tudi usmerja-
nje GUI, ki z jasnimi navodili za pravilno uporabo uporabnikom omogoča, da
kar najučinkoviteje komunicirajo z orodjem UI za samozavestno sodelovanje.
Velik poudarek je treba dati tudi razkritju uporabe, kar pomeni, da je treba
uporabo UI razkriti vsem udeleženim stranem v procesih poučevanja, učenja
in odločan ja (Commonwealth of Australia, 2023). Najpogostejše teme z vidi-
ka transparentnosti in preglednosti GUI v izobraževanju so predstavljene na
sliki 6.
Varnost in zasebnost
Področje varnosti in zasebnosti v GUI za izobraževanje vključuje kritična vpra-
šanja glede zaščite občutljivih podatkov ter zasebnosti uporabnikov. Ko izo-
braževalna okolja začenjajo vključevati tehnologije UI, se pojavljajo pomisleki
v zvezi z nepooblaščenim zbiranjem in morebitno zlorabo osebnih podatkov
(UNESCO, 2023). Spoštovanje predpisov, kot je Splošna uredba o varstvu po-
datkov (GDPR), je bistvenega pomena za zagotavljanje skladnosti pri zbira-
nju in uporabi podatkov. Za obvladovanje izzivov pristranskosti, zanesljivosti
in napačnega predstavljanja rezultatov v okviru GUI je treba rezultate redno
preverjati glede točnosti in morebitne pristranskosti, kar vključuje kritično
razmišljanje o veljavnosti vseh ustvarjenih odgovorov in vsebin. Uporaba
GUI v učnih okoljih mora tako potekati pod ponavljajočim se potrjevanjem
82