Page 78 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 78

Lucija Brezočnik, Grega Vrbančič in Vili Podgorelec

                  učnih dosežkih, demokratizirajo kakovostno izobraževanje in ponudijo nova
                  orodja vsem, ki želijo inovirati metodologijo poučevanja. Z razvojem najno-
                  vejših metod in tehnik globokega učenja, transformerjev ter velikih jezikov-
                  nih modelov pa se ob navdušenju nad sposobnostmi GUI vse jasneje kažejo
                  tudi njeni možni negativni vplivi, izzivi in pasti neustrezne uporabe.
                    V nadaljevanju je predstavljen pregled GUI v izobraževanju z različnih zor-
                  nih kotov in izpostavljene najbolj obravnavane teme, organizirane v obliki
                  ogrodja oz. taksonomije (krovna razdelitev je prikazana na sliki 1). Pregled je
                  nastal na osnovi analize množice dokumentov z vsega sveta, ki naslavljajo
                  področje UI in izobraževanja ter podajajo smernice, pravila ali priporočila za
                  ureditev in regulacijo UI ter GUI v izobraževanju. Pri analizi smo se najbolj
                  opirali na naslednje dokumente:

                        − Smernice za generativno umetno inteligenco v izobraževanju in razis-
                       kavah (UNESCO, 2023),
                        − Priročnik o uporabi umetne inteligence v izobraževanju (Spanish Mini-
                       stry of Education, Vet and Sports, 2024),
                        − Poročilo o UI skupine Evropskega digitalnega izobraževalnega središča
                       o umetni inteligenci v izobraževanju (European Commission, 2023),
                        − Umetna inteligenca ter prihodnost poučevanja in učenja – vpogledi in
                       priporočila (U.S. Department of Education, b. l.),
                        − Avstralski okvir za generativno umetno inteligenco v šolah (Com-
                       monwealth of Australia, 2023),
                        − Generativna umetna inteligenca za izobraževanje in pedagogiko (Cor-
                       nell University, b. l.),
                        − Priporočila in premisleki za implementacijo generativne UI v Severni
                       Karolini za javne šole PK-13 (North Carolina Department of Public In-
                       struction, 2024),
                        − Etične smernice o uporabi umetne inteligence in podatkov pri pouče-
                       vanju in učenju za učitelje (European Union, 2022),
                        − Potencialni vpliv umetne inteligence na pravičnost in vključenost v
                       izobraževanje (Organisation for Economic Co-operation and Develop-
                       ment, 2024),
                        − Etične smernice za zaupanja vredno UI (European Commission, 2019),
                        − Priporočilo o etiki umetne inteligence (UNESCO, 2022).

                  Splošno ogrodje GUI v izobraževanju
                  Splošno ogrodje GUI v izobraževanju, kot izhaja iz pregleda trenutnega stan-
                  ja, je prikazano na sliki 1. Ključne teme pod okriljem GUI v izobraževanju so


                  78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83