Page 78 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 78
Lucija Brezočnik, Grega Vrbančič in Vili Podgorelec
učnih dosežkih, demokratizirajo kakovostno izobraževanje in ponudijo nova
orodja vsem, ki želijo inovirati metodologijo poučevanja. Z razvojem najno-
vejših metod in tehnik globokega učenja, transformerjev ter velikih jezikov-
nih modelov pa se ob navdušenju nad sposobnostmi GUI vse jasneje kažejo
tudi njeni možni negativni vplivi, izzivi in pasti neustrezne uporabe.
V nadaljevanju je predstavljen pregled GUI v izobraževanju z različnih zor-
nih kotov in izpostavljene najbolj obravnavane teme, organizirane v obliki
ogrodja oz. taksonomije (krovna razdelitev je prikazana na sliki 1). Pregled je
nastal na osnovi analize množice dokumentov z vsega sveta, ki naslavljajo
področje UI in izobraževanja ter podajajo smernice, pravila ali priporočila za
ureditev in regulacijo UI ter GUI v izobraževanju. Pri analizi smo se najbolj
opirali na naslednje dokumente:
− Smernice za generativno umetno inteligenco v izobraževanju in razis-
kavah (UNESCO, 2023),
− Priročnik o uporabi umetne inteligence v izobraževanju (Spanish Mini-
stry of Education, Vet and Sports, 2024),
− Poročilo o UI skupine Evropskega digitalnega izobraževalnega središča
o umetni inteligenci v izobraževanju (European Commission, 2023),
− Umetna inteligenca ter prihodnost poučevanja in učenja – vpogledi in
priporočila (U.S. Department of Education, b. l.),
− Avstralski okvir za generativno umetno inteligenco v šolah (Com-
monwealth of Australia, 2023),
− Generativna umetna inteligenca za izobraževanje in pedagogiko (Cor-
nell University, b. l.),
− Priporočila in premisleki za implementacijo generativne UI v Severni
Karolini za javne šole PK-13 (North Carolina Department of Public In-
struction, 2024),
− Etične smernice o uporabi umetne inteligence in podatkov pri pouče-
vanju in učenju za učitelje (European Union, 2022),
− Potencialni vpliv umetne inteligence na pravičnost in vključenost v
izobraževanje (Organisation for Economic Co-operation and Develop-
ment, 2024),
− Etične smernice za zaupanja vredno UI (European Commission, 2019),
− Priporočilo o etiki umetne inteligence (UNESCO, 2022).
Splošno ogrodje GUI v izobraževanju
Splošno ogrodje GUI v izobraževanju, kot izhaja iz pregleda trenutnega stan-
ja, je prikazano na sliki 1. Ključne teme pod okriljem GUI v izobraževanju so
78