Page 77 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 77
Pregled stanja generativne umetne inteligence v izobraževanju z regulativnega vidika
Jasno je treba določiti meje odgovornosti za rezultate uvajanja UI med razvi-
jalci UI, izobraževalnimi ustanovami in oblikovalci politik. Neodvisne revizije
in ocene lahko pri tem pomagajo ohraniti nadzor. Učitelji in učenci morajo
razumeti, kako sistemi UI delujejo in sprejemajo odločitve. Predpisi bi mo-
rali zahtevati razložljive funkcije v sistemih UI, zlasti v aplikacijah z visokim
tveganjem za namene, kot je ocenjevanje znanja. Generativna orodja UI za
ustvarjanje vsebin (npr. besedil in slik) predstavljajo izziv za akademsko integ-
riteto. Oblikovalci politik bi morali sodelovati z učitelji, da bi določili smer-
nice o sprejemljivi uporabi UI, pri čemer bi inovacije uravnotežili z etičnimi
standardi. Učinkovita ureditev UI bi morala učitelje in učence opolnomočiti z
zagotavljanjem usposabljanja o orodjih UI ter njihovih posledicah, kar zago-
tavlja informirano in samozavestno uporabo UI v razredu.
Dobre prakse in priporočila
Za spodbujanje odgovorne uporabe UI v izobraževanju lahko oblikovalci poli-
tik in učitelji sprejmejo nekatere dobre prakse. Smiselno je spodbujanje sode-
lovanja med državno upravo, vodilnimi v industriji in izobraževalnimi ustano-
vami za razvoj prožnih ter prilagodljivih predpisov glede vpeljave in uporabe
UI. Na osnovi splošno razvitih smernic naj se predpisi prilagodijo edinstvenim
izzivom in priložnostim v izobraževanju, s poudarkom na vključenosti, etiki in
želenih dolgoročnih učinkih. Spodbuja naj se pismenost o UI, tako da se izo-
braževanje o UI vključi v usposabljanje učiteljev in učne načrte ter opremi vse
deležnike z znanjem za odgovorno uporabo UI. Za zagotavljanje skladnosti z
etičnimi in regulativnimi standardi sta potrebna redno spremljanje skladnosti
sistemov UI ter ocenjevanje možnosti za nastanek tveganj. S sprejetjem celo-
vitih regulativnih okvirov in dobrih praks lahko izobraževalni sektor izkoristi
transformativni potencial GUI, hkrati pa ščiti interese učencev in učiteljev.
Pregled stanja GUI v izobraževanju
Pri UI gre v bistvu za strojno posnemanje človeških kognitivnih procesov, kar
vključuje aktivnosti, kot so reševanje problemov, učenje, razmišljanje in odlo-
čanje. GUI si v primerjavi z drugimi razvitimi sistemi UI prizadeva posnemati
širok razpon in zapletenost človeških miselnih sposobnosti, s čimer omogoča
strojem, da izvajajo različne intelektualne naloge, ki jih je sicer sposoben op-
raviti človek (Jovanović in Campbell, 2022). Posledično ima GUI v izobraževan-
ju velik potencial. Omogoča personalizacijo učenja glede na raznolike pot-
rebe, hitrost in želje učencev (Baidoo-Anu in Ansah, 2023) ter premika meje
ustvarjalnosti in inovativnosti v interaktivnih, privlačnih ter pogosto precej
realističnih učnih izkušnjah. Tovrstne tehnologije lahko premostijo vrzeli v
77