Page 81 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 81

Pregled stanja generativne umetne inteligence v izobraževanju z regulativnega vidika




                                            Učenje



                               Premagovanje jezikovnih  Podpora raznolikosti in  Spodbujanje
                 Asistenti za učenje
                                 preprek in omejitev  pravičnosti  angažiranosti
             Slika 3   Najpogostejše teme GUI v izobraževanju z vidika učenja

             človekovih pravic z zagotavljanjem ohranjanja avtonomije, dostojanstva in
             varnosti učencev v njihovih interakcijah z rešitvami UI. Vzpostavitev dobro
             opredeljenih politik intelektualne lastnine v zvezi z lastništvom in uporabo
             materialov, ustvarjenih z UI, bi zagotovila jasne smernice tako za učitelje kot
             učence. Obravnavanje pravičnosti pri dostopu do UI vključuje premostitev di-
             gitalnega razkoraka, ki obstaja, in zagotavljanje enakih možnosti za vse učen-
             ce, da imajo koristi od UI ne glede na svoje ozadje. Najpogostejše teme GUI v
             izobraževanju v zvezi z etičnimi vprašanji so predstavljene na sliki 4.

             Pravičnost
             Pravičnost z vidika GUI naslavlja vključevanje ter zaščito pravic in interesov
             vseh deležnikov v izobraževalnem procesu v sistemih UI. To zahteva zagotav-
             ljanje dostopnosti in vključenosti že pri samem oblikovanju rešitev UI. Orodja
             GUI morajo biti na voljo, uporabna in dostopna učencem ter učiteljem z raz-
             ličnimi sposobnostmi in različnimi učnimi stili, pri čemer se spodbuja razvoj
             in uporaba sistemov, ki zadovoljujejo širok spekter potreb (UNESCO, 2022).
             Zelo pomembno je zadostiti potrebi po nediskriminaciji v mehanizmih UI, da
             ne bi ohranjali stereotipov  in izključevalnih praks (European Commission,
             2019). GUI mora pri tem slediti načelom algoritemske pravičnosti, pri čemer
             se modele UI poučuje na reprezentativnih naborih podatkov in s pogostimi
             revizijami, ki ne dopuščajo, da bi pristranskost ostala neopažena, temveč se
             jih z ustreznimi pregledi usmerja v poštene rezultate za vse uporabnike. Naj-



                                             Etika




             Izobraževalna integriteta  Odgovorna uporaba  Človekove pravice  Intelektualna lastnina  Pravičnost do dostopa UI


             Slika 4   Najpogostejše teme GUI v izobraževanju v zvezi z etičnimi vprašanji


                                                                             81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86