Page 81 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 81
Pregled stanja generativne umetne inteligence v izobraževanju z regulativnega vidika
Učenje
Premagovanje jezikovnih Podpora raznolikosti in Spodbujanje
Asistenti za učenje
preprek in omejitev pravičnosti angažiranosti
Slika 3 Najpogostejše teme GUI v izobraževanju z vidika učenja
človekovih pravic z zagotavljanjem ohranjanja avtonomije, dostojanstva in
varnosti učencev v njihovih interakcijah z rešitvami UI. Vzpostavitev dobro
opredeljenih politik intelektualne lastnine v zvezi z lastništvom in uporabo
materialov, ustvarjenih z UI, bi zagotovila jasne smernice tako za učitelje kot
učence. Obravnavanje pravičnosti pri dostopu do UI vključuje premostitev di-
gitalnega razkoraka, ki obstaja, in zagotavljanje enakih možnosti za vse učen-
ce, da imajo koristi od UI ne glede na svoje ozadje. Najpogostejše teme GUI v
izobraževanju v zvezi z etičnimi vprašanji so predstavljene na sliki 4.
Pravičnost
Pravičnost z vidika GUI naslavlja vključevanje ter zaščito pravic in interesov
vseh deležnikov v izobraževalnem procesu v sistemih UI. To zahteva zagotav-
ljanje dostopnosti in vključenosti že pri samem oblikovanju rešitev UI. Orodja
GUI morajo biti na voljo, uporabna in dostopna učencem ter učiteljem z raz-
ličnimi sposobnostmi in različnimi učnimi stili, pri čemer se spodbuja razvoj
in uporaba sistemov, ki zadovoljujejo širok spekter potreb (UNESCO, 2022).
Zelo pomembno je zadostiti potrebi po nediskriminaciji v mehanizmih UI, da
ne bi ohranjali stereotipov in izključevalnih praks (European Commission,
2019). GUI mora pri tem slediti načelom algoritemske pravičnosti, pri čemer
se modele UI poučuje na reprezentativnih naborih podatkov in s pogostimi
revizijami, ki ne dopuščajo, da bi pristranskost ostala neopažena, temveč se
jih z ustreznimi pregledi usmerja v poštene rezultate za vse uporabnike. Naj-
Etika
Izobraževalna integriteta Odgovorna uporaba Človekove pravice Intelektualna lastnina Pravičnost do dostopa UI
Slika 4 Najpogostejše teme GUI v izobraževanju v zvezi z etičnimi vprašanji
81