Page 34 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 34
Andrej Flogie in Jakob Škrobar
gracije UI do vpeljave orodij na podlagi UI. Pojasnjuje koncepte UI s praktič-
nimi primeri iz izobraževalnih ustanov UI-navigatorjev, ki sprejemajo orodja
Microsoft na podlagi UI za podporo kakovostnejšim učnim izidom študentov.
Poleg tega vključuje najnovejše raziskave in poučne študije primerov, ki za-
gotavljajo celovite vpoglede. GUI je v zadnjem času postala priljubljena tema,
pri čemer je navdušenje nad potencialom novih orodij enako zaskrbljenos-
ti zaradi njihovega vpliva. Jasno je, da GUI prinaša ogromne priložnosti na
področju izobraževanja. Microsoft z veseljem podpira vzgojitelje in učitelje
po vsem svetu pri izkoriščanju koristi GUI. Korporacije se zavedajo, da je pri
uvajanju vsake nove tehnologije na trg pomembno, da so učitelji in učeči
se izobraženi ter pooblaščeni za odgovorno uporabo GUI. Prav tako so po-
membne veščine digitalne pismenosti in načela varnosti na spletu pri gradnji
zmožnosti učencev ter študentov za učinkovito uporabo teh orodij. Micro-
soft je pripravil dokument, v katerem je opisana varna, odgovorna raba GUI,
učne izkušnje za vzgojitelje in tudi učence. Dokument je zasnovan kot pomoč
vzgojiteljem pri začetku pomembnih pogovorov na področju uporabe UI v
razredu, kot so npr. izmišljene novice, zasebnost in varnost na spletu, zaveda-
nje pristranskosti, duševno počutje ipd. (McGahey, 2024).
Domnevati je mogoče, da pogosto protisloven odnos do uporabe UI te-
melji tudi na premajhnem poznavanju osnovne strukture modelov GUI. Prav
zato je za lažje razumevanje in umeščanje področja UI v izobraževanje treba
izpostaviti osnovno strukturo modelov GUI.
Arhitektura modelov GUI
Osnovna struktura modela GUI, pomembna za umeščanje in razumevanje v
izobraževanju, je njegova arhitektura. Ta vključuje informacijo o razporeditvi
in organizaciji ravni ali nevronskih mrež in komponent. Določa način procesi-
ranja in generiranja informacij, zaradi česar predstavlja kritičen vidik funkcio-
nalnosti modela in določa njegovo specifično uporabo.
Klasifikacija generativnih modelov glede na njihovo arhitekturo poda uvid
v komponente in metode učenja. Izbira arhitekture močno vpliva na način
generiranja novih podatkovnih točk in učenja iz obstoječih podatkov. Z razu-
mevanjem teh razlik se ob implementaciji nove storitve izbere najprimernejši
generativni model ali hibridni pristop, ki kombinira različne modele, da se
izkoristijo prednosti posameznega modela.
Tipi modelov GUI glede na njihovo arhitekturo so naslednji:
1. Variacijski samodejni kodirniki (angl. variational autoencoders – VAE)
imajo arhitekturo kodirnik–dekodirnik in uporabljajo variacijsko skle-
34