Page 30 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 30
Andrej Flogie in Jakob Škrobar
razsežnosti ustvarjalnosti v digitalnem svetu. Kot je StyleGAN revolucioniral
generiranje slik, je ChatGPT revolucioniral področje procesiranja naravnega
jezika. Njegov ogromen obseg in arhitektura transformerjev mu omogočata
ustvarjanje človeku podobnega besedila. Generirano besedilo ima impresiv-
no kohezivnost in koherentnost.
Uporabe, ki so trenutno široko podprte:
a) odgovarjanje na vprašanja,
b) enostavno generiranje vsebin (teksta, slik, videov),
c) dajanje odzivov v pogovoru z odgovori in vprašanji, ki vsebujejo kon-
tekstne informacije.
Zmožnost generiranja podatkov, ki posnemajo podatke v realnem svetu,
ima potencial naslavljanja problemov, kot so:
− povečanje podatkov (tvorjenje podatkov),
− zaznava anomalij in
− kreativno generiranje vsebin.
Ti primeri ponazarjajo izjemen potencial GUI pri preoblikovanju kreativnih
industrij, ustvarjanju vsebin in interakciji med človekom ter strojem, s čimer
utirajo pot nadaljnjemu napredku v sintezi slik, generiranju besedila in dru-
god. V kontekstu izobraževanja pa lahko ti modeli ob pravilni umestitvi v šolski
prostor predstavljajo enega izmed temeljev za transformacijo izobraževanja.
GUI v izobraževanju
Ob razvoju GUI se postavlja vprašanje, katere spretnosti in znanja bodo pot-
rebni v svetu UI. Trenutno je to sicer težko predvidevati, vsekakor pa je treba
vzpostaviti bazično poznavanje delovanja GUI ter prednosti, slabosti in ome-
jitve slednje. Kot ključne spretnosti in znanja prepoznavamo:
− spretnost formulacije oz. določitve problema, ki je v začetni fazi po-
membnejša od veščine reševanja problema (Acar, 2023);
− v svetu, kjer se vsakodnevno pojavljajo nova orodja GUI, ki ponujajo ta-
kojšnje rešitve, je učinkovito prepoznavanje in razčlenjevanje problemov
ključno za uspešno rešitev le-teh;
− spretnost raziskovanja in eksperimentiranja – modeli UI nimajo navodil
za uporabo in pogosto se zgodi, da dobljeni rezultati presenetijo celo
avtorje modela;
30