Page 33 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 33

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             bin. Na Univerzi Murcia so UI uporabili v obliki spletnega asistenta, ki je štu-
             dentom odgovarjal na najrazličnejša vprašanja v zvezi s študijem. Ugotovili
             so, da je v času poskusa odgovoril na več kot 38.000 vprašanj z 91-odstotno
             točnostjo (Rouhiainen, 2018). V ekonomskem smislu se predvideva, da bo
             uporaba UI na področju izobraževanja do leta 2027 dosegla vrednost prek
             20 milijard ameriških dolarjev, predvsem na področjih inteligentnih osebnih
             pomočnikov oz. tutorjev, učnih izobraževalnih platform in pametnih naprav.
             Tako naj bi orodja UI učiteljem prihranila do 70 % časa pri ocenjevanju oz.
             vrednotenju nalog učečih se.
               V Sloveniji je vzorec uporabe UI podoben. Trenutno smo v fazi sprejemanja
             in učenja o možnih poteh rabe. Po podatkih statističnega urada internet v Slo-
             veniji vsak dan uporablja 87 % oseb, starih od 16 do 74 let. Te osebe so se že ali
             pa se bodo v prihodnosti srečale z orodji ali s storitvami UI. 11 % podjetij z več
             kot desetimi zaposlenimi v Sloveniji že zdaj uporablja sodobne tehnologije UI.
               V okviru raziskave Vpliv umetne inteligence na trg dela Fakultete za upra-
             vo in Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani se je pokazalo, da 75 % an-
             ketirancev pozna izraz UI, pri čemer jih je 42 % sebe označilo kot uporabnike
             tehnologij UI. V organizacijah, ki uporabljajo UI, je ta v glavnem nadomestila
             rutinska in deloma fizično naporna dela, obenem pa respondenti ugotavlja-
             jo, da jim je omogočila opravljanje kompleksnejših nalog in povečala nabor
             njihovih veščin. Več kot 60 % anketirancev pričakuje rast uporabe UI in 50 %
             jih meni, da bo vpliv rabe UI pozitiven. 33 % jih meni, da bo imela uporaba UI
             pozitiven vpliv na višino njihovih plač in le 4 %, da bi zaradi UI lahko izgubili
             svoje delo (Ministrstvo za digitalno preobrazbo, 2024). Naraščajoča prisotnost
             UI v izobraževanju je spodbudila razmišljanja o preglednem, na posameznika
             osredotočenem pristopu učenja in poučevanja ob uporabi tehnologij, teme-
             lječih na UI (UNESCO, 2023). V okviru poročila How to Support Teachers to Use
             AI in Teaching (European Digital Education Hub, b. l.) ugotavljajo, da ima UI
             potencial, ki lahko bistveno prispeva k personalizaciji učenja, omogočanju
             takojšnje povratne informacije, spremljanju učečega se in njegovega učnega
             procesa, napovedovanju uspeha ter pripravi ustreznih učnih modelov. V poro-
             čilu učiteljem priporočajo usposabljanja o uporabi UI, s posebnim poudarkom na
             razumevanju delovanja tehnologije, novih didaktičnih pristopov in kognitivnih
             procesov, vključenih v učenje in poučevanje z rabo UI.
               Tudi Microsoft je prepoznal, da lahko UI pripomore k boljšemu učnemu
             procesu. Nedavno so izdali Microsoft Education AI Toolkit (2024), celovit in
             brezplačen vir, posebej zasnovan za vodje izobraževalnih ustanov, ki so željni
             raziskovati in izkoriščati potencial UI znotraj svojih institucij. Ta orodjarna je
             strukturirana v intuitivne odseke, ki vodijo od začetnih faz načrtovanja inte-


                                                                             33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38