Page 31 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 31

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

                   − ker je meja med realnostjo in umetno/namišljeno resničnostjo pogos-
                  to zabrisana, sta pomembni tudi veščini kritičnega mišljenja in kritične-
                  ga vrednotenja dobljenih rezultatov;

               Področje izobraževanja se je od začetnega navdušenja hitro premaknilo na
             področje strahu pred UI, v najširšem smislu. Pojavljale so se celo prepovedi
             uporabe orodij GUI (Italija), dokler nova tehnologija ni postala del vsakdana
             in je ni bilo več mogoče prepovedati.
               Večji ponudniki programske opreme (npr. Microsoft) so tehnologijo integ-
             rirali v svoje vmesnike, kar je omogočilo razvoj novih načinov rabe in hkrati
             novih načinov prepoznavanja škodljive rabe UI. Izobraževalne institucije so si
             tako v stiku z UI začele postavljati vprašanja na naslednjih področjih pedagoš-
             kega procesa:

                   − ocenjevanje: kaj in kako se učenci učijo, katere procese ob tem izvajajo
                  in kako smiselno vrednotijo dobljene odgovore;
                   − učenje in poučevanje: kako lahko izobraževalna ustanova sodeluje pri
                  procesu učenja in poučevanja o kreiranju ter vrednotenju rezultatov;
                  kako lahko UI vključimo v proces kot »mentorja« učencu;
                   − raziskovanje: kako dobljeno znanje najbolje razviti, ovrednotiti in upo-
                  rabiti; kako sploh izvajati raziskave ob pomoči UI;
                   − kakovost reševanja problemov s pomočjo UI: kdaj in kako lahko zaupa-
                  mo rešitvam, ki jih nudi uporaba GUI.


               Ta vprašanja so spodbudila hitrejše in usmerjeno raziskovanje ter investira-
             nje v naložbe, povezane z rabo UI na področju izobraževanja. Najpogostejši
             primeri rabe so tako postala naslednja področja (Sheehan, 2023):


                   − Povečanje produktivnosti: priprava poročil, kodiranja, načrtovanja
                  sestankov in podpore pri odločanju (pametni klepetalniki so omo-
                  gočili boljšo podporo sodelujočim in s tem tudi ciljno usmerjenost k
                  posamez nikom, ki podporo najbolj potrebujejo).
                   − Podpora učenju in poučevanju: ustvarjanje učnih gradiv, izobraževal-
                  nih videovsebin, slik, prezentacij, zapiskov predavanj in gradiv za pod-
                  poro učečim se.
                   − Podpora raziskovanju: povzemanje vsebin, analiziranje podatkov, pre-
                  poznavanje vzorcev, izbira ustreznih raziskovalnih metodologij, pove-
                  zovanje znanja, pomoč pri projektnih aktivnostih in pripravi raziskoval-
                  nih del.


                                                                             31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36