Page 39 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 39

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             ska mreža že s svojim imenom opozarja na podobnost z možgani in velikok-
             rat nevronske mreže res služijo modeliranju posameznih funkcionalnih delov
             možganov (npr. vizualni korteks). Če s svojimi raziskavami ostajajo neposred-
             no pri možganih in se pri tem ne spuščajo v teoretiziranje, ki bi presegalo
             strukturalno modeliranje, ostajajo na področju nevroznanosti.
               V psihološki in filozofski literaturi pa največkrat srečamo izraz konekcio-
             nizem, ki je včasih ime za način modeliranja (ime izhaja iz angleške besede
             connection – povezava), včasih pa označuje nov pristop k razlagi kognitivnih
             fenomenov. Ob tem se postavlja vprašanje, v kakšnem odnosu je konekcio-
             nizem do drugih takih poskusov, na eni strani do kognitivizma in klasičnih
             simbolnih modelov ter na drugi do nevroznanosti.
               Shematsko bi kognitivne teorije lahko razdelili takole:
















             Slika 1  Model kognitivne teorije


               Pri oblikovanju kognitivne teorije moramo najprej zavzeti stališče do real-
             nosti mentalnih stanj in procesov. Na eni strani imamo eliminativistične teori-
             je, ki pravijo, da so naša psihološka stanja (prepričanja, namere ...) prazna. Eli-
             minativistični materialist trdi, da raziskovanja v nevroznanosti niso pokazala
             ujemanja med procesi v možganih in mentalnimi procesi.
               Kognitivizem in konekcionizem sta dva različna pristopa. Zato takšno sta-
             lišče vodi do nehomogene kognitivne teorije. Na eni strani imamo klasično
             simbolno paradigmo, ki se ukvarja s tem, kako ljudje razmišljamo s pomočjo
             pojmov, na drugi strani pa intuicijo in nižje spoznavne procese (zaznavanje in
             prepoznavanje vzorcev), ki jih lahko ustrezneje razlagamo s konekcionizmom
             in z nevronskimi mrežami. V nadaljevanju se osredotočimo le na konekcioni-
             zem, saj tudi vsa sodobna GUI temelji na njem (Aberšek, 2023).


                                                                            39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44