Page 304 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 304

Alenka Žerovnik

                  no nizka (European Commission, b. l.), kar lahko vpliva na strah ter odpor do
                  novih digitalnih tehnologij. Hkrati v slovenskem kurikulu nimamo obvezne-
                  ga predmeta, ki bi učence strukturirano opolnomočil z digitalnimi kompe-
                  tencami. Tudi v trenutno aktualni prenovi učnih načrtov se odločevalci niso
                  odločili za poseben predmet, ki bi bil namenjen razvijanju digitalnih kom-
                  petenc in temeljnih znanj s področja računalništva ter informatike (Ministr-
                  stvo za izobraževanje, znanost in šport Republike Slovenije, 2021). Digitalne
                  kompetence bodo pri učečih se razvijali vsi učitelji, pri čemer bo določeno,
                  na katere posamezne kompetence naj se osredotoči učitelj posameznega
                  predmetnega področja in do katere ravni zahtevnosti naj jih razvija (Dolinar
                  idr., 2023). Menimo, da je pomembno zagotoviti usposabljanje vseh učiteljev
                  na ravni Ministrstva za izobraževanje ter poskrbeti, da so izobraževalci ne le
                  usposobljeni za uporabo orodij GUI, ampak tudi sposobni učeče se usmerjati
                  pri njihovi etični in kritični uporabi. Ob tem je ključno osnovno poznavanje
                  delovanja orodij GUI, da bi lahko uporabniki razumeli in lažje interpretirali
                  njihove rezultate.
                    Pomembno merilo je tudi skladnost orodij GUI z obstoječimi izobraževal-
                  nimi standardi in kurikulumi. Integracija GUI v izobraževalne okvire bi morala
                  dopolnjevati in izboljšati trenutne učne prakse, namesto da jih ovira (Nikolo-
                  poulou, 2024). Odločevalci morajo oceniti, ali so izbrana orodja GUI skladna s
                  cilji in standardi kurikuluma ter praksami poučevanja in učenja, ter zagotoviti,
                  da njihova uporaba podpira širše izobraževalno poslanstvo, kar vključuje raz-
                  vijanje znanja, kritičnega mišljenja in kompetenc učečih se. To vključuje so-
                  delovanje z izobraževalci za razumevanje njihovih potreb in preferenc glede
                  integracije GUI, s čimer se spodbuja sodelovalen pristop, ki omogoča učinko-
                  vito vključevanje nove tehnologije v izobraževanje.

                  Etična vprašanja in akademska integriteta
                  Etika v kontekstu izobraževanja se nanaša na načela in vrednote, ki usmerjajo
                  odgovorno in pravično uporabo tehnologij, kot je GUI, ter zagotavljajo, da
                  uporaba teh orodij podpira dobrobit vseh vpletenih. Akademska integrite-
                  ta pa vključuje spoštovanje pravil poštenega učenja in poučevanja, vključno
                  s preprečevanjem plagiatorstva in goljufanja, s čimer se ohranja zaupanje v
                  izobraževalni proces. Etična vprašanja so ključnega pomena pri vključevanju
                  GUI v izobraževalna okolja. Hitro sprejemanje orodij GUI sproža skrbi glede
                  akademske integritete, zlasti glede plagiatorstva in goljufanja (Song, 2024),
                  ki onemogočata učenje in zmanjšujeta učinke poučevanja, kar je najtemelj-
                  nejša in najključnejša vloga izobraževanja. Orodja GUI lahko ustvarjajo bese-
                  dilo, podobno človeškemu, zato je nujno vzpostaviti smernice, ki spodbuja-


                  304
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309