Page 306 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 306

Alenka Žerovnik

                       temov kot tudi vlogo uporabnikov (učiteljev in drugih deležnikov) pri
                       uporabi teh sistemov v izobraževalnem okolju. Čeprav je razvojni vidik
                       ključen za zagotavljanje nediskriminatorne osnove sistema (npr. vklju-
                       čevanje različnih perspektiv in preprečevanje pristranskosti v fazi obli-
                       kovanja), je enako pomembno, da so učitelji kot uporabniki opremljeni
                       z orodji in znanjem za prepoznavanje ter obravnavo morebitnih diskri-
                       minatornih vplivov v praksi.
                        − Osredotočenost na človeka in dobrobit pomeni, da je pri razvoju in im-
                       plementaciji UI treba dati prednost dobrobiti in potrebam ljudi.
                        − Usklajenost s človekovimi pravicami pomeni zagotoviti, da tehnologije
                       ne kršijo mednarodno priznanih človekovih pravic.
                        − Vključenost pomeni narediti UI dostopno vsem.
                        − Naprednost pomeni dajati prednost projektom z znatno večjo vrednost-
                       jo namesto njihovim alternativam.
                        − Odgovornost in odgovornost za dejanja ter transparentnost pomeni
                       graditi zaupanje, temelječe na odgovornosti za dejanja in pravičnost,
                       omogočiti možnosti za pravno varstvo ter vzdrževati evidenco postop-
                       kov načrtovanja in razvoja algoritmov ali sistemov UI.
                        − Robustnost in varnost pomeni zagotoviti, da so sistemi UI varni, zaščite-
                       ni in odporni na manipulacije ali ogrožanje podatkov.
                        − Trajnost pomeni dajati prednost implementacijam, ki lahko učinkovito
                       napovedujejo prihodnje vedenje sistema (G)UI in zagotavljajo koristne
                       vpoglede v razumnem časovnem obdobju. To vključuje sposobnost (G)
                       UI, da predvidi in se prilagodi uporabniškim vzorcem ter operativnim
                       potrebam, kar prispeva k dolgotrajni zanesljivosti in učinkoviti uporabi
                       sistema.

                    Slika 1 prikazuje ključna etična načela za GUI v izobraževanju, ki obravna-
                  vajo pristranskost, pravičnost, dodeljevanje virov, varnost, ohranjanje veščin,
                  kibernetsko varnost, zaupnost, človeško interakcijo ter transparentnost. Ta
                  načela ponujajo smernice za odgovorno in pravično integracijo GUI v izobra-
                  ževalne procese, kar prispeva k akademski integriteti in zaščiti interesov vseh
                  vključenih deležnikov.


                  Tehnično-tehnološka merila za vrednotenje in ocenjevanje primernosti
                  GUI za izobraževanje
                  V tem razdelku so predstavljena ključna tehnično-tehnološka merila za ocen-
                  jevanje in izbiro primernih orodij GUI v izobraževanju. Merila so izbrana na
                  podlagi svoje zmožnosti naslavljanja specifičnih pedagoških in tehničnih


                  306
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311