Page 306 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 306
Alenka Žerovnik
temov kot tudi vlogo uporabnikov (učiteljev in drugih deležnikov) pri
uporabi teh sistemov v izobraževalnem okolju. Čeprav je razvojni vidik
ključen za zagotavljanje nediskriminatorne osnove sistema (npr. vklju-
čevanje različnih perspektiv in preprečevanje pristranskosti v fazi obli-
kovanja), je enako pomembno, da so učitelji kot uporabniki opremljeni
z orodji in znanjem za prepoznavanje ter obravnavo morebitnih diskri-
minatornih vplivov v praksi.
− Osredotočenost na človeka in dobrobit pomeni, da je pri razvoju in im-
plementaciji UI treba dati prednost dobrobiti in potrebam ljudi.
− Usklajenost s človekovimi pravicami pomeni zagotoviti, da tehnologije
ne kršijo mednarodno priznanih človekovih pravic.
− Vključenost pomeni narediti UI dostopno vsem.
− Naprednost pomeni dajati prednost projektom z znatno večjo vrednost-
jo namesto njihovim alternativam.
− Odgovornost in odgovornost za dejanja ter transparentnost pomeni
graditi zaupanje, temelječe na odgovornosti za dejanja in pravičnost,
omogočiti možnosti za pravno varstvo ter vzdrževati evidenco postop-
kov načrtovanja in razvoja algoritmov ali sistemov UI.
− Robustnost in varnost pomeni zagotoviti, da so sistemi UI varni, zaščite-
ni in odporni na manipulacije ali ogrožanje podatkov.
− Trajnost pomeni dajati prednost implementacijam, ki lahko učinkovito
napovedujejo prihodnje vedenje sistema (G)UI in zagotavljajo koristne
vpoglede v razumnem časovnem obdobju. To vključuje sposobnost (G)
UI, da predvidi in se prilagodi uporabniškim vzorcem ter operativnim
potrebam, kar prispeva k dolgotrajni zanesljivosti in učinkoviti uporabi
sistema.
Slika 1 prikazuje ključna etična načela za GUI v izobraževanju, ki obravna-
vajo pristranskost, pravičnost, dodeljevanje virov, varnost, ohranjanje veščin,
kibernetsko varnost, zaupnost, človeško interakcijo ter transparentnost. Ta
načela ponujajo smernice za odgovorno in pravično integracijo GUI v izobra-
ževalne procese, kar prispeva k akademski integriteti in zaščiti interesov vseh
vključenih deležnikov.
Tehnično-tehnološka merila za vrednotenje in ocenjevanje primernosti
GUI za izobraževanje
V tem razdelku so predstavljena ključna tehnično-tehnološka merila za ocen-
jevanje in izbiro primernih orodij GUI v izobraževanju. Merila so izbrana na
podlagi svoje zmožnosti naslavljanja specifičnih pedagoških in tehničnih
306