Page 305 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 305

Tehnična, tehnološka in druga merila vrednotenja orodij GUI za integracijo v izobraževanje

             jo odgovorno uporabo in preprečujejo zlorabo v izobraževalnih kontekstih
             (Simms, 2024). Poleg tega morajo izobraževalci in oblikovalci politik obrav-
             navati morebitne etične posledice vsebin, ki jih generirajo orodja GUI, saj
             se pristranskosti, zajete v vhodnih podatkih, na katerih se je model GUI učil,
             lahko reproducirajo v odzivih, kar je izjemno problematično. Ob tem je treba
             zagotoviti, da so uporabniki opremljeni z znanjem in s spretnostmi za kritič-
             no vrednotenje odzivov GUI (Simms, 2024). To vključuje spodbujanje kulture
             akademske poštenosti in integritete, kar je ključno za ohranjanje verodostoj-
             nosti izobraževalnih institucij.
               Cecillia  K.  Y.  Chan  (2023)  predlaga  naslednja  temeljna  etična  načela  za
             umet no inteligenco (UI), ki so zelo smiselno, strukturirano in celovito obli-
             kovana. Njena raziskava temelji na empiričnih podatkih, zbranih s strani 637
             udeležencev, in predlaga okvir, ki vključuje pedagoške, upravljavske in ope-
             rativne dimenzije. Načela, ki jih predlaga, so zasnovana posebej za visokošol-
             ski izobraževalni kontekst in temeljijo na praktičnih primerih uporabe GUI. V
             primerjavi z načeli Unesca in Evropske komisije ta okvir ponuja konkretnejša
             priporočila, kot so prilagoditev učnih strategij, razvoj novih oblik ocenjevanja
             in usposabljanje učiteljev za odgovorno uporabo GUI. S tem zagotavlja prak-
             tično orodje za učinkovito in etično vključevanje GUI v izobraževanje. Zaradi
             njihovega premišljenega pristopa predlagamo, da se ta načela upoštevajo pri
             razmislekih o integraciji GUI v izobraževalne sisteme, saj lahko prispevajo k
             odgovorni in učinkoviti uporabi teh orodij.

                   − Odgovornost pomeni zagotoviti, da so akterji UI, vključno z razvijalci,
                  oblikovalci politik, izobraževalci in uporabniki, odgovorni za delovanje
                  sistemov (G)UI in upoštevanje etičnih načel.
                   − Točnost pomeni prepoznati in komunicirati o virih napak ter negoto-
                  vosti v algoritmih in podatkih za obveščanje o postopkih za ublažitev.
                   − Možnost revizije pomeni omogočiti drugim neodvisnim deležnikom, ki
                  niso povezani z lastnikom algoritma, da pregledajo in preverijo veden-
                  je algoritmov s transparentnim razkritjem informacij, kar prispeva k
                  večji odgovornosti in zaupanja vredni uporabi UI.
                   − Razložljivost pomeni prizadevanje za čim večjo transparentnost in ra-
                  zumljivost algoritmov ter njihovih odločitev, pri čemer je cilj omogočiti
                  uporabnikom, da razumejo ključne dejavnike, ki vplivajo na rezultate.
                  Strinjamo se, da je popolna razložljivost pri kompleksnih sistemih, kot
                  so veliki jezikovni modeli, težko dosegljiva. Meja razložljivosti je dolo-
                  čena s kompleksnostjo algoritma in z znanjem uporabnika.
                   − Pravičnost vključuje tako odgovornost razvijalcev pri oblikovanju sis-


                                                                           305
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310