Page 303 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 303
Tehnična, tehnološka in druga merila vrednotenja orodij GUI za integracijo v izobraževanje
je treba obravnavati etične izzive, povezane z uporabo orodij GUI, kot sta pri-
stranskost algoritmov in tveganje poglabljanja izobraževalnih neenakosti,
da bi zagotovili enakopraven dostop do virov in orodij GUI (Britton in Vallis,
2023). Pomemben je tudi vidik izobraževanja zaposlenih in ostalih deležnikov,
saj je ustrezno usposabljanje ključno za učinkovito, odgovorno in enakoprav-
no vključevanje GUI v izobraževalne procese.
Razvoj meril za ocenjevanje GUI za uporabo v izobraževanju
Ocenjevanje orodij GUI za njihovo uporabo v izobraževanju zahteva celovit
okvir, ki zajema različna merila. Integracija GUI v izobraževalna okolja prinaša
priložnosti in izzive, zato je ključno skrbno preučiti, kako ta potencial najbolje
izkoristiti z ustreznimi strategijami integracije, s sprejemanjem politik in pra-
vil za uporabo na sistemski ravni ter z razvijanjem načrtov za naslavljanje iz-
zivov, kot sta prepoznavanje potencialnih nevarnosti in iskanje rešitev zanje.
Merila, vezana na vpliv GUI na učinkovitost izobraževanja
Primarno merilo za ocenjevanje orodij GUI v izobraževanju je njihova učin-
kovitost pri izboljšanju učenja in znanja učečih se. Pri tem gre za zavedanje,
da ima GUI neposreden vpliv na učeče se, bodisi kadar so uporabniki učenci,
dijaki ali študenti bodisi kadar GUI uporabljajo učitelji, profesorji in raziskoval-
ci. Raziskave kažejo, da lahko GUI znatno poveča ustvarjalnost in vključenost
učečih se, še posebej pri pripovedovanju zgodb in sodelovalnih dejavnostih,
pri čemer strukturirane in premišljene intervencije z uporabo teh orodij prive-
dejo do merljivih izboljšav, kar nakazuje, da lahko GUI spodbuja globlje učne
izkušnje (Pont-Niclos, 2024). Poleg tega imajo orodja GUI potencial za perso-
nalizacijo učenja s prilagajanjem individualnim potrebam učečih se, s čimer
lahko izboljšajo njihovo pomnjenje in razumevanje (Jayavardhini idr., 2024),
zato menimo, da bi morali oblikovalci politik dati prednost orodjem, ki skozi
empirične raziskave in pilotne programe dokazujejo izboljšanje izobraževal-
nih rezultatov učečih se.
Uspešna implementacija GUI v izobraževanje pa je odvisna od pripravlje-
nosti izobraževalcev za učinkovito uporabo teh orodij. Raziskave poudarja-
jo pomen specializiranega usposabljanja za učitelje, v okviru katerega bi se
seznanili z orodji GUI in njihovimi pedagoškimi aplikacijami (Strzelecki, 2023).
Programi strokovnega razvoja bi se zato morali osredotočiti na opremljanje
izobraževalcev s potrebnimi znanji in spretnostmi za vključevanje GUI v nji-
hove prakse poučevanja, hkrati pa obravnavati potencialne izzive, povezane
s sprejemanjem te tehnologije (Alshehri, 2023). Pri tem se je treba zavedati
tudi dejstva, da je v Sloveniji digitalna pismenost vseh državljanov relativ-
303