Page 308 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 308

Alenka Žerovnik

                        − točnost (angl. accuracy),
                        − prilagodljivost (angl. adaptability),
                        − razširljivost (angl. scalability),
                        − razložljivost (angl. explainability),
                        − varnost (angl. security),
                        − zasebnost podatkov (angl. data privacy),
                        − računalniško učinkovitost (angl. computational efficiency),
                        − oblikovanje uporabniškega vmesnika (angl. user interface design),
                        − dostopnost in vključenost (angl. accessibility and inclusion),
                        − nenehno vrednotenje in mehanizme povratnih informacij (angl. conti-
                       nuous evaluation and feedback mechanisms),
                        − sodelovanje z vsemi deležniki (angl. cooperation with all stakeholders)
                       in
                        − raziskave in prakse, temelječe na dokazih (angl. evidence-based resear-
                       ch and practices).

                    Točnost se nanaša na sposobnost modela, da generira relevantno in kon-
                  tekstualno ustrezno izobraževalno vsebino, kar je ključno za ohranjanje in-
                  tegritete učnih gradiv. Točen in zanesljiv model zagotavlja, da so ustvarjene
                  vsebine brez napak, kontekstualno primerne in ustrezne za izbrani učni kon-
                  tekst. Holmes idr. (2019) poudarjajo, da je za ohranjanje verodostojnosti UI v
                  izobraževanju ključno zagotavljati točno in zanesljivo vsebino, saj lahko ne-
                  točne informacije, ki jih posredujejo sistemi UI, pri učencih ustvarijo napačne
                  predstave in s tem ovirajo učinkovito učenje. Zawacki-Richter idr. (2019) pa
                  so analizirali vlogo UI pri ustvarjanju vsebine, ki je usklajena s kurikularnimi
                  standardi, ter ugotovili, da lahko natančni modeli znatno zmanjšajo delovno
                  obremenitev učiteljev pri pripravi učnih vsebin. Ne glede na uporabnika je
                  ključno, da ima ta razvite kompetence kritičnega mišljenja, da je sposoben
                  preveriti verodostojnost, relevantnost in zanesljivost z GUI ustvarjenih vsebin.
                  Da bi zagotovili učinkovito uporabo GUI pri učenju, je treba uporabnikom, ki
                  se šele učijo na podlagi teh vsebin, omogočiti dodatno podporo. Ta vključu-
                  je pedagoške smernice, vgrajene mehanizme v orodjih GUI za zagotav ljanje
                  transparentnosti in ciljno usmerjeno razvijanje kompetenc kritičnega mišlje-
                  nja. Na ta način je mogoče zmanjšati tveganje za sprejemanje netočnih ali
                  nerelevantnih informacij.
                    Za oceno točnosti GUI v izobraževanju lahko uporabimo referenčne na-
                  bore podatkov, ki odražajo predvideno predmetno področje in učne cilje. S
                  testiranjem odzivov modelov GUI glede na te nabore podatkov lahko peda-
                  gogi ocenimo pravilnost in relevantnost vsebine. Pri ocenjevanju uspešnosti


                  308
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313