Page 309 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 309

Tehnična, tehnološka in druga merila vrednotenja orodij GUI za integracijo v izobraževanje

             GUI so primerne metrike, kot so perpleksnost (angl. perplexity), ki meri, kako
             dobro model predvidi zaporedje besed (Techhara, 2023), ter človekove oce-
             ne  kakovosti (npr. ocenjevanje ustreznosti, kontekstualnosti in skladnosti
             generiranih odgovorov) (Sarraf, 2024), saj bolje zajamejo kompleksnost GUI
             kot klasične metrike razvrščanja. Človekove ocene kakovosti, kot je ocenje-
             vanje ustreznosti, kontekstualnosti in skladnosti generiranih odgovorov, so
             uporabne v kombinaciji z analitičnimi pristopi, kot je mehka kontrafaktualna
             analiza, ki jo Penicig idr. (2024) uporabljajo za sistematično vrednotenje not-
             ranjih mehanizmov velikih jezikovnih modelov. V kombinaciji s temi pristopi
             lahko GUI ocenimo celoviteje, saj pridobimo vpogled tako v tehnično kot v
             vsebinsko kakovost generiranih rezultatov.
               Prilagodljivost meri, kako dobro lahko GUI prilagodi izhodne rezultate raz-
             ličnim izobraževalnim ravnem in različnim učnim strategijam učečih se (Chen
             idr., 2020; Kasneci idr., 2023; Zawacki-Richter idr., 2019). Vključuje torej sposob-
             nost GUI, da prilagaja svoje odzive in rezultate glede na edinstvene potrebe
             vsakega učečega se (Chen idr., 2020). Raziskava poudarja, da lahko takšni mo-
             deli ustvarjajo prilagojene učne materiale, ki upoštevajo interese in karier-
             ne cilje učečih se, kar povečuje njihovo vključenost in razumevanje ključnih
             akademskih konceptov. To je ključno za personalizirano učenje, kjer mora
             GUI upoštevati različen tempo učenja in preference posameznega učenca
             (Zawacki-Richter idr., 2019; Chen idr., 2024). Prilagodljivi modeli GUI lahko
             povečajo vključenost učečih se z zagotavljanjem individualiziranih pov ratnih
             informacij (Preiksaitis in Rose, 2023; Xu, 2024). Lijia Chen idr. (2020) ter Enkelej-
             da Kasneci idr. (2023) poudarjajo pomen prilagodljivosti GUI pri podpori raz-
             noliki populaciji učečih se, kot so tisti z različnimi ravnmi znanja pa tudi tisti z
             učnimi težavami. Prilagodljiva orodja GUI lahko olajšajo inkluzivno izobraže-
             vanje, saj zagotavljajo, da vsi učeči se prejmejo vsebino, ki ustreza njihovim
             sposobnostim in tempu učenja.
               Prilagodljivost GUI je mogoče oceniti s pristopi, ki se uporabljajo za siste-
             me rudarjenja podatkov v izobraževanju, kot predlagata Baker in Inventado
             (2014). To vključuje vnos anonimiziranih profilov učečih se ali drugih deležni-
             kov z različnimi učnimi preferencami ter analizo, kako ustrezno GUI prilagaja
             vsebino in način učenja oz. poučevanja specifičnim potrebam. Tovrstni testi
             prilagodljivosti omogočajo vpogled v zmožnosti (G)UI za personalizacijo, ki
             v realnem času prilagajajo učno gradivo na podlagi podatkov o uspešnosti
             učencev, kar povečuje uporabnost GUI za personalizirano učenje.
               Razširljivost zagotavlja, da lahko sistemi GUI obvladujejo naraščajoče šte-
             vilo uporabnikov z minimalnim poslabšanjem zmogljivosti (Zawacki-Richter
             idr., 2019), kar je bistveno za množično uvajanje v izobraževalni prostor. Za


                                                                           309
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314