Page 302 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 302

Alenka Žerovnik

                    Pomembna prednost vključevanja GUI v izobraževanje, kot izhaja iz dose-
                  danjih raziskav, je omogočanje personaliziranih učnih izkušenj; ob tem pa je
                  ključno nasloviti izzive, kot so plagiiranje in avtorstvo, dostopnost ter zanes-
                  ljivost orodij in podatkov ter pomanjkanje znanja o delovanju GUI za polno
                  izkoriščanje njenega potenciala. Čeprav lahko GUI dinamično prilagaja izo-
                  braževalne vsebine posameznim potrebam učečih se in s tem vpliva na večjo
                  angažiranost ter motivacijo za učenje, pa lahko ta orodja zaradi svoje zmoglji-
                  vosti omogočajo tudi bližnjice do rezultatov dela, ki niso plod učne izkušnje
                  učečega se. Empirične raziskave kažejo, da lahko učeči se s pomočjo orodij
                  GUI bistveno izboljšajo svoje izobraževalne izide, saj ta omogočajo prilagaja-
                  nje in personalizacijo učnih gradiv glede na njihove individualne potrebe ter
                  preference (Aghaziarati idr., 2023; Abbas idr., 2023; Andrade-Girón idr., 2024).
                  Orodja GUI lahko analizirajo podatke o znanju učečih se in ponujajo persona-
                  lizirana priporočila, s čimer spodbujajo vseživljenjsko učenje in uporabnikom
                  omogočajo večji nadzor nad njihovim izobraževalnim procesom (Xu, 2024).
                  Pedagoške implikacije vključevanja GUI so torej obsežne in tradicionalni pris-
                  top »en način za vse« v izobraževanju s tem postaja vse manj ustrezen za za-
                  dovoljevanje različnih potreb učečih se (Abbas idr., 2023), saj tehnologije GUI
                  ponujajo priložnosti za razvoj prilagodljivih učnih okolij, ki dajejo prednost
                  angažiranosti in motivaciji učečih se.
                    Za oceno GUI glede njene potencialne uporabe v izobraževanju je treba
                  upoštevati več ključnih meril s tehničnega in tehnološkega vidika. Tehnični
                  vidik se nanaša na značilnosti, kot so točnost, računalniška učinkovitost in za-
                  nesljivost delovanja sistema, medtem ko tehnološki vidik vključuje širši kon-
                  tekst uporabe, kamor sodijo varnost, zasebnost podatkov, ustrezno prilagoje-
                  no oblikovanje uporabniškega vmesnika ter možnosti integracije v obstoječe
                  izobraževalne platforme.
                    Kljub zaznanim potencialom pa uspešna integracija orodij GUI v izobra-
                  ževanje zahteva reševanje številnih izzivov. Med največje izzive sistemskega
                  vključevanja zagotovo sodita vzpostavitev ustrezne tehnične in tehnološke
                  infrastrukture, ki podpira varno uporabo orodij GUI v izobraževalnem kon-
                  tekstu, ter ustrezno izobraževanje vseh deležnikov za učinkovito in etično
                  uporabo. Brez ustreznega usposabljanja se morda potencial orodij GUI za
                  izboljšanje učnih izkušenj ne uresniči v celoti, kar vodi do neoptimalne rabe
                  teh tehnologij (Fahimirad in Kotamjani, 2018), s posledicami, kot so površno
                  razumevanje snovi, odvisnost od tehnologije brez razvijanja kritičnega miš-
                  ljenja ter pomanjkanje dejanskih učnih koristi za učeče se. Institucije mora-
                  jo vlagati v ustrezno strojno in programsko opremo ter v celovite ukrepe za
                  zagotavljanje varnosti in zasebnosti podatkov (Mahligawati, 2023). Prav tako


                  302
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307