Page 27 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 27

Pedagoški temelji uporabe generativne

                  umetne inteligence v izobraževanju


                  Andrej Flogie                 Jakob Škrobar
                  Zavod Antona Martina Slomška  Univerza v Mariboru
                   andrej.flogie@z-ams.si       jakob.skrobar1@um.si

                  Razvoja kompetenc 21. stoletja pri šolajočih se predstavlja enega izmed po-
                  membnih ciljev sodobnega izobraževanja. Kako ta cilj doseči s pomočjo smi-
                  selne rabe sodobne digitalne tehnologije, še posebej generativne umetne in-
                  teligence (GUI), je za raziskovalce in izobraževalce velik izziv. Tako kot pri vseh
                  večjih tehnično-tehnoloških izumih in industrijskih revolucijah tudi pri razvoju
                  GUI pričakujemo velike spremembe v družbi ter posledično v šoli (trg dela,
                  ekonomija, etični izzivi itn.). Enostavna dostopnost tovrstne tehnologije izra-
                  zito vpliva na spremembe v celotni družbi in posledično tudi v šoli, kot smo to
                  lahko opazili pri razvoju družbenih omrežij. Uporaba GUI in ostalih sodobnih
                  digitalnih tehnologij v sodobni šoli mora biti zato pedagoško osmišljena. Pot-
                  reben je premislek o filozofskih in pedagoško-psiholoških temeljih uvajanja
                  tovrstnih tehnologij v proces poučevanja in učenja, da bo uporaba pedagoško
                  osmišljena in da bo tehnologija v podporo didaktičnim pristopom poučevan-
                  ja. GUI v šoli ne predstavlja zgolj tehnološkega orodja, temveč transformativni
                  dejavnik, ki lahko izboljša kakovost poučevanja in učenja. V članku so pred-
                  stavljeni temeljni premisleki za uvajanje tovrstne tehnologije v šolski prostor.
                  Ključne besede: generativna umetna inteligenca, digitalna pismenost, didaktič-
                  ne strategije, učne paradigme, inovativna pedagogika
                          © 2025 Andrej Flogie in Jakob Škrobar
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.1




             Uvod
             Izobraževanje 21. stoletja je pred izzivi hitrega tehnološkega in družbenega
             razvoja, kjer se generativna umetna inteligenca (GUI) (angl. generative arti-
             ficial intelligence – GAI) uveljavlja kot eno pomembnejših orodij. Njen vpliv
             na učna okolja postaja iz dneva v dan izrazitejši. Ker se v hitro razvijajoči se
             družbi od posameznika pričakujejo vedno kompleksnejše spretnosti in spo-
             sobnosti, izobraževalni sistemi iščejo načine za učinkovito prilagajanje tem
             spremembam. V luči tehnološkega razvoja vse pomembnejši cilj sodobne
             šole postaja razvoj kompetenc 21. stoletja (OECD, 2018; UNESCO, 2016), ki posa-
             meznikom omogočajo aktivno sodelovanje v družbi, trajnostno razmišljanje
             in inovativno reševanje problemov.


                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32