Page 119 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 119
Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju
dostopni na spletu. S tem se zmanjša možnost, da bi orodja GUI ustva-
rila vsebine, ki ustrezajo zahtevam naloge.
− Osebna refleksija: Visokošolski učitelji študente spodbujajo k razmišlja-
nju o lastnih izkušnjah, mnenjih in občutkih. UI običajno ustvarja bese-
dila z nevtralnim tonom, kar olajša prepoznavanje razlik med avtentič-
nimi refleksijami in avtomatiziranimi vsebinami.
− Praktične dejavnosti: Naloge, ki vključujejo izdelavo ali ocenjevanje fi-
zičnih predmetov, študente spodbujajo k uporabi lastnega razmišljanja
in jezika. Ker UI nima konteksta za tovrstne izkušnje, postanejo njeni
izhodni izdelki manj uporabni.
− Premišljeno oblikovanje nalog: Visokošolski učitelj naloge prilagodi
tako, da zmanjša možnost uporabe UI. Sem spadajo naloge, ki zahteva-
jo osebno razmišljanje, vključujejo razredne razprave, razdelitev večjih
nalog na manjše dele z vmesnim ocenjevanjem in izvajanje pisnih na-
log neposredno v učilnici.
Takšne prilagoditve pripomorejo k oblikovanju izobraževalnih pristopov, ki
študente aktivno vključujejo v razmišljanje, raziskovanje in ustvarjanje, hkrati
pa spodbujajo odgovorno in kritično rabo GUI.
Raven študentov
Malinka idr. (2022) so v svoji študiji raziskali, kako ChatGPT rešuje izpitne nalo-
ge iz kibernetske varnosti. V prispevku z naslovom O izobraževalnem vplivu
ChatGPT: ali je UI pripravljena za pridobitev univerzitetne diplome? so ugoto-
vili, da GUI pri reševanju nalog dosega rezultate, primerljive z dosežki študen-
tov. Medtem ko uporaba GUI študentom omogoča lažji dostop do pravilnih
odgovorov in programske kode, hkrati zmanjšuje njihovo ustvarjanje izvirnih
vsebin.
Avtorji opozarjajo tudi na tveganje, ki ga predstavlja nekritično sprejema-
nje napačnih informacij, ki jih posreduje ChatGPT. Ta težava je še posebej izra-
zita pri študentih začetnih letnikov, saj uporaba UI pogosto omogoča obhod
temeljnih nalog, kar vodi v pomanjkanje temeljnega znanja. Takšne vrzeli v
znanju lahko kasneje povzročijo težave pri reševanju kompleksnejših in zah-
tevnejših nalog, kar še dodatno izpostavlja pomen kritične rabe tehnologije
v izobraževalnem procesu.
Spivakovsky idr. (2023) poudarjajo številne pozitivne vidike uporabe UI v
visokošolskem izobraževanju, med katerimi so povečana motivacija študen-
tov, izboljšanje učnega uspeha in razvoj kompetenc 21. stoletja. UI te učinke
dosega z avtomatizacijo rutinskih nalog, kot so upravljanje spletne komuni-
119