Page 119 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 119

Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju

                  dostopni na spletu. S tem se zmanjša možnost, da bi orodja GUI ustva-
                  rila vsebine, ki ustrezajo zahtevam naloge.
                   − Osebna refleksija: Visokošolski učitelji študente spodbujajo k razmišlja-
                  nju o lastnih izkušnjah, mnenjih in občutkih. UI običajno ustvarja bese-
                  dila z nevtralnim tonom, kar olajša prepoznavanje razlik med avtentič-
                  nimi refleksijami in avtomatiziranimi vsebinami.
                   − Praktične dejavnosti: Naloge, ki vključujejo izdelavo ali ocenjevanje fi-
                  zičnih predmetov, študente spodbujajo k uporabi lastnega razmišljanja
                  in jezika. Ker UI nima konteksta za tovrstne izkušnje, postanejo njeni
                  izhodni izdelki manj uporabni.
                   − Premišljeno oblikovanje nalog:  Visokošolski učitelj naloge prilagodi
                  tako, da zmanjša možnost uporabe UI. Sem spadajo naloge, ki zahteva-
                  jo osebno razmišljanje, vključujejo razredne razprave, razdelitev večjih
                  nalog na manjše dele z vmesnim ocenjevanjem in izvajanje pisnih na-
                  log neposredno v učilnici.

               Takšne prilagoditve pripomorejo k oblikovanju izobraževalnih pristopov, ki
             študente aktivno vključujejo v razmišljanje, raziskovanje in ustvarjanje, hkrati
             pa spodbujajo odgovorno in kritično rabo GUI.

             Raven študentov
             Malinka idr. (2022) so v svoji študiji raziskali, kako ChatGPT rešuje izpitne nalo-
             ge iz kibernetske varnosti. V prispevku z naslovom O izobraževalnem vplivu
             ChatGPT: ali je UI pripravljena za pridobitev univerzitetne diplome? so ugoto-
             vili, da GUI pri reševanju nalog dosega rezultate, primerljive z dosežki študen-
             tov. Medtem ko uporaba GUI študentom omogoča lažji dostop do pravilnih
             odgovorov in programske kode, hkrati zmanjšuje njihovo ustvarjanje izvirnih
             vsebin.
               Avtorji opozarjajo tudi na tveganje, ki ga predstavlja nekritično sprejema-
             nje napačnih informacij, ki jih posreduje ChatGPT. Ta težava je še posebej izra-
             zita pri študentih začetnih letnikov, saj uporaba UI pogosto omogoča obhod
             temeljnih nalog, kar vodi v pomanjkanje temeljnega znanja. Takšne vrzeli v
             znanju lahko kasneje povzročijo težave pri reševanju kompleksnejših in zah-
             tevnejših nalog, kar še dodatno izpostavlja pomen kritične rabe tehnologije
             v izobraževalnem procesu.
               Spivakovsky idr. (2023) poudarjajo številne pozitivne vidike uporabe UI v
             visokošolskem izobraževanju, med katerimi so povečana motivacija študen-
             tov, izboljšanje učnega uspeha in razvoj kompetenc 21. stoletja. UI te učinke
             dosega z avtomatizacijo rutinskih nalog, kot so upravljanje spletne komuni-


                                                                            119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124