Page 116 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 116
Ema Meden, Danijela Makovec Radova, Marko Radovan in Tadej Košmerl
ter
− izpolnjevanje ustreznih obveznosti iz Splošne uredbe o varstvu podat-
kov, vključujoč izvedbo ocene učinka v zvezi z varstvom podatkov.
Raven visokošolskih učiteljev
Visokošolski učitelji se v dobi GUI soočajo z zahtevno nalogo ustvarjanja uč-
nih pogojev, ki študente pripravijo na življenje in delo v okolju, kjer je UI vse-
prisotna. V tem kontekstu vsesplošne prepovedi uporabe GUI običajno niso
učinkovite. Namesto tega je zelo pomembno, da visokošolski učitelji jasno
opredelijo svoja pričakovanja glede uporabe UI in jih dosledno ter razumljivo
sporočajo študentom. Pri tem morajo upoštevati veljavne zakonske določbe
in smernice svojih institucij.
Pri uporabi GUI v raziskovalnem delu morajo visokošolski učitelji poseb-
no pozornost nameniti ohranjanju akademske integritete, saj je ta temelj
zaupan ja v akademsko skupnost. Njihove osebne izkušnje z uporabo UI v
raziskovalnih procesih lahko služijo kot dragocena podlaga za oblikovanje
konkretnih in praktičnih smernic, ki študentom omogočajo odgovorno in
smiselno vključitev UI v njihovo lastno delo.
Smernice Evropske komisije (2024) za raziskovalce, ki uporabljajo GUI, pou-
darjajo naslednja načela:
1. Raziskovalci so odgovorni za zagotavljanje akademske integritete svo-
jega dela, kar vključuje kritično presojo vsebine, ki jo generirajo sistemi
UI, ter dosledno izogibanje ustvarjanju lažnih ali izmišljenih podatkov.
Ker UI ne more prevzeti odgovornosti za vsebino, prav tako ne more
biti navedena kot avtor. Vsebinsko in etično odgovornost za razisko-
valno delo nosi izključno človeški raziskovalec, ki mora zagotoviti, da je
uporaba UI jasno opredeljena in skladna z akademskimi standardi ter
etičnimi smernicami.
2. Pomembno je, da raziskovalci dosledno dokumentirajo vsako večjo
uporabo orodij UI, pri čemer naj vključijo podroben opis uporabljenih
orodij, naravo vhodnih podatkov in značilnosti generiranih izhodnih
podatkov. Takšna dokumentacija je ključna za zagotavljanje transpa-
rentnosti in omogočanje ponovljivosti raziskovalnih rezultatov. Prav
tako je treba priznati inherentno naključnost, ki je lahko prisotna pri
generiranju vsebin z UI, ter jasno navesti, kako le-ta vpliva na interpre-
tacijo rezultatov in njihove omejitve. S tem se povečuje zaupanje v raz-
iskovalni proces in prispeva k ohranjanju akademske integritete.
3. Raziskovalci morajo posebno pozornost nameniti varstvu zasebnosti in
116