Page 118 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 118

Ema Meden, Danijela Makovec Radova, Marko Radovan in Tadej Košmerl

                  ževalni proces izbirajo med omejevanjem uporabe orodij UI ali pa prilagodit-
                  vijo lastne prakse, ki smiselno vključuje uporabo UI.

                  Omejevanje uporabe GUI
                  Do določene mere je omejevanje uporabe GUI nujno, zlasti kadar gre za zaš-
                  čito zaupnih in občutljivih podatkov, ki jih ni primerno obdelovati s sistemi
                  UI. Prav tako izdelkov, ustvarjenih z GUI, ni dovoljeno objavljati kot lastna
                  avtorska dela. Nekatere univerze so že uvedle interne omejitve, ki veljajo za
                  vse člane akademske skupnosti. Tako je, denimo, na Temple University pre-
                  povedana uporaba orodij za samodejno ustvarjanje zapiskov med univerzi-
                  tetnimi videokonferenčnimi srečanji (Temple University, 2024). Visokošolski
                  učitelji se morajo teh institucionalnih smernic dosledno držati ter aktivno
                  prispevati k njihovemu oblikovanju in prilagajanju z lastnimi predlogi ter iz-
                  kušnjami.
                    Kljub obstoječim omejitvam pa zaznavanje kršitev pogosto predstavlja ve-
                  lik izziv, saj orodja za detekcijo besedil, ustvarjenih z UI, kot je Turnitin, niso
                  vedno zanesljiva (Chechitelli, 2023). Zaradi teh omejitev mnogi strokovnjaki
                  kot učinkovitejšo alternativo predlagajo spremembo pedagoških pristopov.
                  Poudarek bi moral biti na prilagoditvi metod poučevanja, preverjanja in ocen-
                  jevanja, ki bi spodbujale kreativnost, kritično mišljenje in odgovorno upora-
                  bo tehnologij, s čimer bi se zmanjšala potreba po omejevanju uporabe GUI.

                  Prilagajanje pouka GUI
                  Univerza Yale (Yale University, b. l.) visokošolskim učiteljem priporoča upo-
                  rabo t. i. »avtentičnih nalog«, ki študente spodbujajo k poglobljenemu raz-
                  mišljanju in h kritični analizi. Te naloge vključujejo soočanje študentskih raz-
                  mislekov z idejami drugih avtorjev, učenje iz primarnih virov ali virov, ki niso
                  dostopni UI, ter eksperimentiranje z orodji GUI in kritično oceno generiranih
                  vsebin. Poleg tega se priporoča uporaba alternativnih pristopov za prikaz
                  znanja, kot so moderiranje diskusij, ustvarjanje vizualnih predstavitev ali dru-
                  gih inovativnih oblik izražanja. Takšne metode ne le preprečujejo zanašanje
                  na UI, temveč tudi spodbujajo razvoj študentske ustvarjalnosti, samostojne-
                  ga mišljenja in sposobnosti kritičnega vrednotenja informacij.
                    Coley idr. (2023) opisujejo strategije za oblikovanje študentskih aktivnosti,
                  ki zmanjšujejo odvisnost od uporabe orodij GUI. Med najpomembnejšimi
                  pristopi izpostavljajo naslednje:


                        − Prilagojene naloge: Naloge temeljijo na specifičnih informacijah, obrav-
                       navanih na predavanjih, v določenih besedilih ali virih, ki niso zlahka


                  118
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123