Page 115 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 115
Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju
na decentralizacijo poučevanja z razširitvijo učiteljske avtoritete na druge za-
poslene, tehnologijo, organizacije in študente, se pri sistemski implementaci-
ji UI v visokošolsko izobraževanje prav tako oblikujeta utopični in distopični
diskurzivni pol (Bearman idr., 2023). Utopični diskurz poudarja možnost večje
prilagoditve izobraževalne ponudbe potrebam študentov, vlogo UI kot di-
gitalnega mentorja ter izboljšanje kakovosti poučevanja z analizo podatkov
iz evalvacijskih vprašalnikov, ki jih izvaja UI. Nasprotno pa distopični diskurz
opozarja na tveganja kvantifikacije visokega šolstva, ki se izraža v nepresta-
nem nadzoru, obsežnem zbiranju podatkov ter uvedbi tehnokratskega mo-
dela vodenja visokošolskih institucij, ki bi lahko negativno vplival na avtono-
mijo in humanistični vidik izobraževanja.
Pri razmisleku o sistemski vključitvi GUI v terciarno izobraževanje lahko
izobraževalne ustanove uporabijo smernice, ki so bile razvite za raziskoval-
ne organizacije (European Commission, 2025). Te smernice poudarjajo po-
membnost odgovorne in etične uporabe UI ter njenega vključevanja v ob-
stoječe prakse. Glavni elementi vključujejo spodbujanje kulture odgovorne
uporabe UI, zagotavljanje ustrezne podpore in smernic za uporabnike, spre-
mljanje vpliva UI v akademskem okolju, usklajevanje z raziskovalno etiko ter
vzpostavitev varne in pregledne infrastrukture za njeno uporabo.
Navedene smernice niso uporabne zgolj za raziskovalne dejavnosti ali za
delo s študenti pri raziskovalnih projektih, temveč tudi kot temelj za odgo-
vorno uporabo UI pri izobraževanju študentov. V tem kontekstu je smiselno
upoštevati tudi Etične smernice za uporabo UI in podatkov pri poučevanju in
učenju za izobraževalce (Evropska komisija, 2022), ki so podrobneje predstav-
ljene v drugih poglavjih te monografije. Te smernice ponujajo dodatne prak-
tične usmeritve za etično in učinkovito integracijo UI v pedagoške prakse.
Poleg odgovorne uporabe sistemov UI smernice poudarjajo tudi po-
membnost ozaveščanja o načinu delovanja teh sistemov ter njihovih poten-
cialnih tveganjih. Prav tako izpostavljajo potrebo po sprejetju konkretnih
ukrepov na ravni posameznih izobraževalnih institucij za zagotavljanje etične
in varne uporabe UI (Evropska komisija, 2022, str. 26) za:
− zagotavljanje javnega naročanja zaupanja vredne in na človeka osre-
dotočene UI,
− izvajanje človekovega nadzora,
− zagotavljanje, da so vhodni podatki ustrezni za predvideni namen sis-
tema UI,
− zagotavljanje ustreznega usposabljanja osebja,
− spremljanje delovanja sistema UI in sprejemanje popravnih ukrepov
115