Page 115 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 115

Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju

             na decentralizacijo poučevanja z razširitvijo učiteljske avtoritete na druge za-
             poslene, tehnologijo, organizacije in študente, se pri sistemski implementaci-
             ji UI v visokošolsko izobraževanje prav tako oblikujeta utopični in distopični
             diskurzivni pol (Bearman idr., 2023). Utopični diskurz poudarja možnost večje
             prilagoditve izobraževalne ponudbe potrebam študentov, vlogo UI kot di-
             gitalnega mentorja ter izboljšanje kakovosti poučevanja z analizo podatkov
             iz evalvacijskih vprašalnikov, ki jih izvaja UI. Nasprotno pa distopični diskurz
             opozarja na tveganja kvantifikacije visokega šolstva, ki se izraža v nepresta-
             nem nadzoru, obsežnem zbiranju podatkov ter uvedbi tehnokratskega mo-
             dela vodenja visokošolskih institucij, ki bi lahko negativno vplival na avtono-
             mijo in humanistični vidik izobraževanja.
               Pri razmisleku o sistemski vključitvi GUI v terciarno izobraževanje lahko
             izobraževalne ustanove uporabijo smernice, ki so bile razvite za raziskoval-
             ne organizacije (European Commission, 2025). Te smernice poudarjajo po-
             membnost odgovorne in etične uporabe UI ter njenega vključevanja v ob-
             stoječe prakse. Glavni elementi vključujejo spodbujanje kulture odgovorne
             uporabe UI, zagotavljanje ustrezne podpore in smernic za uporabnike, spre-
             mljanje vpliva UI v akademskem okolju, usklajevanje z raziskovalno etiko ter
             vzpostavitev varne in pregledne infrastrukture za njeno uporabo.
               Navedene smernice niso uporabne zgolj za raziskovalne dejavnosti ali za
             delo s študenti pri raziskovalnih projektih, temveč tudi kot temelj za odgo-
             vorno uporabo UI pri izobraževanju študentov. V tem kontekstu je smiselno
             upoštevati tudi Etične smernice za uporabo UI in podatkov pri poučevanju in
             učenju za izobraževalce (Evropska komisija, 2022), ki so podrobneje predstav-
             ljene v drugih poglavjih te monografije. Te smernice ponujajo dodatne prak-
             tične usmeritve za etično in učinkovito integracijo UI v pedagoške prakse.
               Poleg odgovorne uporabe sistemov UI smernice poudarjajo tudi po-
             membnost ozaveščanja o načinu delovanja teh sistemov ter njihovih poten-
             cialnih tveganjih. Prav tako izpostavljajo potrebo po sprejetju konkretnih
             ukrepov na ravni posameznih izobraževalnih institucij za zagotavljanje etične
             in varne uporabe UI (Evropska komisija, 2022, str. 26) za:

                   − zagotavljanje javnega naročanja zaupanja vredne in na človeka osre-
                  dotočene UI,
                   − izvajanje človekovega nadzora,
                   − zagotavljanje, da so vhodni podatki ustrezni za predvideni namen sis-
                  tema UI,
                   − zagotavljanje ustreznega usposabljanja osebja,
                   − spremljanje delovanja sistema UI in sprejemanje popravnih ukrepov


                                                                            115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120