Page 122 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 122

Ema Meden, Danijela Makovec Radova, Marko Radovan in Tadej Košmerl

                       znanja na petih različnih področjih. Rezultati so največji napredek po-
                       kazali na področju računalništva in matematike. Na drugih področjih
                       izboljšave niso bile tako izrazite.
                    2.  Drugo pomembno področje uporabe vključuje učno podporo, ki jo
                       omogočajo klepetalni roboti (npr. prej omenjeni virtualni pomočniki)
                       in tehnologije navidezne resničnosti. Slednje se izkažejo kot posebej
                       uporabne v izobraževanju na daljavo ali pri delu z mednarodnimi sku-
                       pinami študentov, saj omogočajo, da vsak študent spremlja študijski
                       proces v svojem jeziku.
                    3.  Tretje področje pa zajema ocenjevanje, kjer UI omogoča avtomatizira-
                       no vrednotenje, predvsem pri izpitnih vprašanjih s kvantitativnimi od-
                       govori. Poleg tega se sistemi UI že pogosto uporabljajo za odkrivanje
                       plagiatorstva v pisnih izdelkih in za nadzor pri opravljanju izpitov na
                       daljavo (Hannan in Liu, 2021).


                    Helen Crompton in Diane Burke (2023) naštetim funkcijam dodajata še na-
                  povedovanje učne uspešnosti študentov, zlasti z namenom prepoznavanja
                  manj uspešnih posameznikov ter zmanjševanja tveganja njihovega zgodnje-
                  ga opuščanja izobraževanja.

                  Zaključek
                  GUI je v visokošolsko izobraževanje prinesla številne priložnosti, a tudi izzi-
                  ve, ki zahtevajo premišljen pristop. Da bi postala uporabno orodje, je treba
                  uskladiti različne vidike – od urejanja na sistemski ravni preko vloge visoko-
                  šolskih učiteljev do uporabe med študenti. Vloga visokošolskih učiteljev je pri
                  tem še posebej pomembna, saj so prav oni tisti, ki ustvarjajo prostor in prakse
                  kritične uporabe tehnologije. V prispevku ugotavljamo, da prepovedi same
                  po sebi ne rešujejo izzivov, zato morajo visokošolski učitelji jasno sporočati
                  pričakovanja glede uporabe UI ter hkrati prilagoditi svoje prakse. Pristopi, kot
                  so problemske naloge, ki zahtevajo refleksijo ali delo s specifičnimi viri, so
                  dober način za to, da se študente spodbuja k odgovornemu in samostojne-
                  mu delu.
                    Vključitev GUI v visokošolsko izobraževanje ne more temeljiti zgolj na teh-
                  ničnih rešitvah ali zakonodaji. Potrebuje kulturo odgovorne uporabe, kjer
                  se vsi deležniki zavedajo, kako lahko UI podpira izobraževalni proces, ne da
                  bi pri tem ogrozila akademske vrednote. S sodelovanjem visokošolskih uči-
                  teljev, študentov in oblikovalcev politik ima GUI potencial, da postane po-
                  membno orodje za izboljšanje kakovosti izobraževanja, ne da bi se ob tem
                  izgubile vrednote, ki so temelj visokošolskega izobraževanja.


                  122
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127