Page 117 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 117
Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju
se strogo izogibati deljenju občutljivih informacij z orodji UI, razen če
so za to zagotovljeni ustrezni mehanizmi zaščite. To je še posebej po-
membno pri obdelavi osebnih podatkov, kjer morajo raziskovalci zago-
toviti skladnost z veljavno zakonodajo, kot je Splošna uredba o varstvu
podatkov (General Data Protection Regulation – GDPR), in s smerni-
cami institucij. Kakršna koli uporaba UI za delo z občutljivimi podatki
mora biti skrbno načrtovana in izvedena z največjo mero previdnosti,
da se prepreči morebitna zloraba ali kršitev zasebnosti.
4. Pri uporabi UI morajo raziskovalci dosledno upoštevati pravice intelek-
tualne lastnine in zakonodajo o varstvu podatkov. Zelo pomembno je
izogibanje plagiatorstvu, kar vključuje ustrezno navajanje virov in jasen
prikaz, katere vsebine so bile generirane z UI. Prav tako je nujno odgo-
vorno ravnanje z osebnimi podatki, ki jih UI lahko ustvari ali obdeluje,
pri čemer je treba zagotoviti, da so vsi postopki skladni z veljavnimi
pravnimi standardi in etičnimi smernicami. Tako se ohranja zaupanje v
raziskovalni proces in preprečuje kršitve etičnih ter pravnih norm.
5. Zaradi hitrega in nenehnega razvoja na področju UI je za raziskovalce
zelo pomembno, da spremljajo najnovejše najboljše prakse in se ak-
tivno vključujejo v izmenjavo znanja znotraj raziskovalne skupnosti. Ta
pristop omogoča izboljšanje uporabe UI v raziskavah, saj raziskovalci
pridobivajo vpogled v najučinkovitejše strategije, zmanjšujejo tve-
ganje za napake ter spodbujajo inovacije. Poleg tega sodelovanje in
izmenjava znanja pripomoreta k vzpostavitvi skupnih standardov ter
smernic, ki zagotavljajo etično in učinkovito vključevanje UI v razisko-
valne procese.
6. Pri nekaterih dejavnostih, kot so strokovni pregledi in ocenjevanje,
morajo raziskovalci zagotoviti, da UI ni vključena v proces. To je po-
membno za preprečevanje potencialne pristranskosti, ki bi lahko vpli-
vala na objektivnost ocen, ter za zaščito zaupnosti in integritete neob-
javljenih del. Uporaba UI v teh občutljivih dejavnostih bi lahko ogrozila
etične standarde ter zaupanje v akademsko in raziskovalno skupnost.
Raziskovalci morajo pri pregledovanju in ocenjevanju dosledno spoš-
tovati načelo osebne odgovornosti, da ohranijo visoke standarde kako-
vosti in integritete.
Čeprav te smernice ponujajo splošne usmeritve, v praksi poučevanja še
vedno ostajajo številna vprašanja in dileme, ki jih institucije rešujejo bodisi z
natančnejšimi priporočili bodisi prepuščajo avtonomiji posameznega učitel-
ja. Visokošolski učitelji lahko pri odgovoru na izziv vključevanja GUI v izobra-
117