Page 113 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 113

Strateški okviri uporabe generativne umetne inteligence v visokošolskem izobraževanju

                   − visoko tveganje (npr. sistemi za biometrično identifikacijo in kategori-
                  zacijo ter sistemi kritične digitalne infrastrukture, vključno s sistemi UI
                  v izobraževanju in poklicnem usposabljanju),
                   − omejeno tveganje (npr. klepetalni roboti ter orodja za ustvarjanje vizu-
                  alnih in avdiovsebin),
                   − minimalno tveganje (sistemi, ki jih uredba ne obravnava v okviru zgor-
                  njih treh kategorij in so zato neregulirani; npr. filtri za neželeno e-po-
                  što).

               Uporaba sistemov UI v (visokošolskem) izobraževanju torej predstavlja
             uporabo z visoko stopnjo tveganja, nanaša pa se predvsem na primere
             sprejemanja in razvrščanja oseb v izobraževalne ustanove, evalvacijo ciljev
             izobraževanja, ocenjevanje posamezniku primerne ravni izobraževanja (na-
             čeloma pred vključitvijo v sam izobraževalni program) ter nadzor študentov
             ali učencev med preizkusi znanja (Uredba Evropskega parlamenta in Sveta o
             določitvi harmoniziranih pravil o umetni inteligenci, 2024, str. 127). Vsi primeri
             uporabe UI z visoko stopnjo tveganja so izpostavljeni tudi visoki stopnji re-
             gulacije uredbe (najpozneje od 2. avgusta 2026 dalje), ki jo morajo upoštevati
             predvsem razvijalci sistemov, pomembni pa so tudi za upravljalce sistemov.
             Sistemi z visokim tveganjem morajo namreč imeti izoblikovan sistem za ob-
             vladovanje tveganja1 in skladno urejeno tehnično dokumentacijo, samodej-
             no beležiti tvegane dogodke ob uporabi sistema, ponujati razumljiva navodi-
             la ustreznega upravljanja za uvajalce sistema, omogočati človeški nadzor ter
             dosegati ustrezno raven točnosti, robustnosti in kibernetske varnosti (Ured-
             ba Evropskega parlamenta in Sveta o določitvi harmoniziranih pravil o ume-
             tni inteligenci, 2024). V primeru uporabe tehnik učenja modelov UI na podlagi
             določene baze podatkov je treba tudi poskrbeti, da so ti podatki ustrezno
             izbrani, reprezentativni, preverjeni, skladni z namenom uporabe sistema UI
             ter v največji možni meri brez napak.
               Poleg omenjenih tveganj uporabe UI v izobraževanju uredba poudarja tudi
             pozitivne vidike rabe UI in pomembnost uvajanja UI na različne ravni izobraže-
             vanja ter spodbujanje visokokakovostnega digitalnega izobraževanja, saj se

            1  Sistem za obvladovanje tveganja se nanaša na »neprekinjen in ponavljajoč se proces, ki se
             načrtuje in izvaja v celotnem življenjskem ciklu visoko tveganega sistema UI in ga je treba
             redno sistematično pregledovati in posodabljati« (Uredba Evropskega parlamenta in Sveta o
             določitvi harmoniziranih pravil o umetni inteligenci, 2024, str. 56). Obsega opredelitev in ana-
             lizo tveganj za zdravje, varnost in temeljne pravice; ovrednotenje tveganj v primerih razumno
             pričakovane napačne uporabe sistema; ovrednotenje tveganj na podlagi podatkov o uporabi
             (ko je sistem že na voljo uporabnikom) ter sprejetje ciljno usmerjenih ukrepov za obvladovan-
             je identificiranih tveganj.


                                                                            113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118