Page 108 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 108

Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik

                  Sklep
                  Analiza mednarodnih smernic Hrvaške, Španije, Nemčije (zvezne države Se-
                  verno Porenje - Vestfalija in zvezne države Baden - Wϋrttenmburg), Norveške
                  ter Kanade in Združenih držav Amerike v pričujočem prispevku prinaša nekaj
                  ključnih ugotovitev. Najprej je smiselno poudariti dejstvo, da je nabor smer-
                  nic izjemno skop, kar kaže na to, da je obstoj nacionalnih dokumentov na
                  področju vključevanja orodij UI za osnovnošolsko in srednješolsko obdobje
                  relativno majhen in nakazuje potrebo po oblikovanju nacionalnih usmeritev
                  tudi v preostalih evropskih ter drugih državah.
                    V nadaljevanju najprej ugotavljamo, da so smernice že utemeljene na em-
                  piričnih podatkih obstoječih znanstvenih raziskav, saj nacionalni dokumenti
                  in usmeritve na področju učenja ter poučevanja v osnovnošolskem, srednje-
                  šolskem in deloma univerzitetnem prostoru sovpadajo z rezultati empiričnih
                  znanstvenih raziskav (npr. Zhang in Tur, 2024), ki poročajo o podobnih temah
                  že obstoječe rabe GUI v izobraževanju, kot jih naslavljajo obstoječe smernice.
                    Ocenjujemo tudi, da analizirani dokumenti pri vključevanju GUI v izobraže-
                  vanje tako za učitelje kot tudi za učence prepoznavajo velik potencial v smeri
                  povečevanja učinkovitosti pedagoškega procesa in dviga kakovosti pouče-
                  vanja, sočasno pa vsi naslavljajo pomanjkljivosti in pasti, ki jih s seboj prinaša
                  vključevanje omenjene tehnologije.
                    Prav tako nacionalni dokumenti izpostavljajo pomembne sistemske kora-
                  ke, ki naj bi jih sistem vzgoje in izobraževanja evropskih ter drugih zahodnih
                  držav moral sistemsko izpeljati v prihajajočem obdobju: ponovni premislek
                  nacionalnih šolskih sistemov o vsebinah in didaktičnih priporočilih obsto-
                  ječih kurikulov ter učnih načrtov z vidikov vključevanja orodij UI, oblikova-
                  nja učnih ciljev za doseganje višjih taksonomskih stopenj znanja ter razvoja
                  spretnosti 21. stoletja; zasnova vseživljenjskega učenja učiteljev in drugih de-
                  ležnikov v vzgoji in izobraževanju na področju vključevanja UI v učenje ter
                  poučevanje; razumevanje etičnih, pravnih in tehnično-tehnoloških vidikov
                  delovanja orodij UI.
                    Izvedena analiza tako pomeni pomemben prispevek k pregledu trenutno
                  obstoječih nacionalnih dokumentov (nekateri, npr. smernice Finske, so šele
                  v nastajanju), ki lahko pomembno pripomore k oblikovanju izhodišč za na-
                  cionalne smernice na področju vključevanja GUI v izobraževanje v Sloveniji.


                  Literatura
                  D., Fatemi, Y., Boskabadi, E., Nikfar, M., Ugwuoke, J., in Ali, H. (2024). ChatGPT in teach-
                      ing and learning: A systematic review. Education Sciences, 14(6), 643.




                  108
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113