Page 108 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 108
Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
Sklep
Analiza mednarodnih smernic Hrvaške, Španije, Nemčije (zvezne države Se-
verno Porenje - Vestfalija in zvezne države Baden - Wϋrttenmburg), Norveške
ter Kanade in Združenih držav Amerike v pričujočem prispevku prinaša nekaj
ključnih ugotovitev. Najprej je smiselno poudariti dejstvo, da je nabor smer-
nic izjemno skop, kar kaže na to, da je obstoj nacionalnih dokumentov na
področju vključevanja orodij UI za osnovnošolsko in srednješolsko obdobje
relativno majhen in nakazuje potrebo po oblikovanju nacionalnih usmeritev
tudi v preostalih evropskih ter drugih državah.
V nadaljevanju najprej ugotavljamo, da so smernice že utemeljene na em-
piričnih podatkih obstoječih znanstvenih raziskav, saj nacionalni dokumenti
in usmeritve na področju učenja ter poučevanja v osnovnošolskem, srednje-
šolskem in deloma univerzitetnem prostoru sovpadajo z rezultati empiričnih
znanstvenih raziskav (npr. Zhang in Tur, 2024), ki poročajo o podobnih temah
že obstoječe rabe GUI v izobraževanju, kot jih naslavljajo obstoječe smernice.
Ocenjujemo tudi, da analizirani dokumenti pri vključevanju GUI v izobraže-
vanje tako za učitelje kot tudi za učence prepoznavajo velik potencial v smeri
povečevanja učinkovitosti pedagoškega procesa in dviga kakovosti pouče-
vanja, sočasno pa vsi naslavljajo pomanjkljivosti in pasti, ki jih s seboj prinaša
vključevanje omenjene tehnologije.
Prav tako nacionalni dokumenti izpostavljajo pomembne sistemske kora-
ke, ki naj bi jih sistem vzgoje in izobraževanja evropskih ter drugih zahodnih
držav moral sistemsko izpeljati v prihajajočem obdobju: ponovni premislek
nacionalnih šolskih sistemov o vsebinah in didaktičnih priporočilih obsto-
ječih kurikulov ter učnih načrtov z vidikov vključevanja orodij UI, oblikova-
nja učnih ciljev za doseganje višjih taksonomskih stopenj znanja ter razvoja
spretnosti 21. stoletja; zasnova vseživljenjskega učenja učiteljev in drugih de-
ležnikov v vzgoji in izobraževanju na področju vključevanja UI v učenje ter
poučevanje; razumevanje etičnih, pravnih in tehnično-tehnoloških vidikov
delovanja orodij UI.
Izvedena analiza tako pomeni pomemben prispevek k pregledu trenutno
obstoječih nacionalnih dokumentov (nekateri, npr. smernice Finske, so šele
v nastajanju), ki lahko pomembno pripomore k oblikovanju izhodišč za na-
cionalne smernice na področju vključevanja GUI v izobraževanje v Sloveniji.
Literatura
D., Fatemi, Y., Boskabadi, E., Nikfar, M., Ugwuoke, J., in Ali, H. (2024). ChatGPT in teach-
ing and learning: A systematic review. Education Sciences, 14(6), 643.
108