Page 443 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 443
Navajanje študentov didaktike zgodovine
na uporabo mobilnih naprav
pri učenju zgodovine
Vilma Brodnik
Zavod Republike Slovenije za šolstvo
vilma.brodnik@zrss.si
Učni načrti za zgodovino v osnovni šoli in gimnaziji priporočajo razvijanje digi-
talne kompetence z vključevanjem IKT za iskanje uporabnih ter verodostojnih
informacij s pomočjo svetovnega spleta, za obdelavo, shranjevanje in predsta-
vitev spoznanj o človeški preteklosti ter za komunikacijo in učenje v spletnih
učnih okoljih, kot so spletne učilnice, e-portfolio idr. Realizacijo učnih ciljev, ki
se nanašajo na digitalno kompetenco, omogoča prav didaktična raba mobil-
nih naprav za učenje zgodovine v okviru terenskega dela, ki nudi hiter dostop
do spletnih zgodovinskih virov, z njihovo uporabo pa se spodbuja tudi kritično
in ustvarjalno mišljenje. Izsledke terenskega dela se lahko s pomočjo mobilnih
naprav pripravi v obliki video-, avdio- ali slikovnih reportaž. Da bi se raznolike
možnosti rabe IKT iz učnih načrtov lahko spodbujale in razvijale v izobraževa-
nju, pa je treba z ustreznimi digitalnimi kompetencami opremiti že študente
didaktike zgodovine, kar je v prispevku predstavljeno na primeru zgodovinar-
skega terenskega dela po kulturno-zgodovinski zapuščini Kranjske Gore.
Ključne besede: mobilne naprave, terensko delo, delo z viri, učenje zgodovine,
didaktika zgodovine
Uvod
Pri učenju se mobilne naprave, kot so npr. tablični računalniki, pametni
telefoni in prenosniki, uporabljajo samostojno ali v kombinaciji z drugo
informacijsko-komunikacijsko tehnologijo. Raziskave kažejo, da mobilne na-
prave uporablja dve tretjini mladih, zato jih je glede na drago informacijsko-
komunikacijsko tehnologijo smiselno uporabiti v didaktične namene. Učenci
lahko z mobilnimi napravami dostopajo do e-učnih gradiv in drugih digita-
liziranih učnih gradiv, do različnih e-storitev, se povezujejo prek družbenih
omrežij, ustvarjajo nove vsebine ipd. Mobilne naprave omogočajo dostop
do večje količine informacij, kot jih hranijo šolske in druge knjižnice (Čotar
idr. 2012, 4, 9). Učenje lahko poteka v učilnici ali izven nje. Zlasti učenje z
mobilnimi napravami izven učilnic ni vedno povezano s časom ali krajem
učenja, zato je fleksibilnejše in omogoča učno individualizacijo ter perso-
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.443-453
na uporabo mobilnih naprav
pri učenju zgodovine
Vilma Brodnik
Zavod Republike Slovenije za šolstvo
vilma.brodnik@zrss.si
Učni načrti za zgodovino v osnovni šoli in gimnaziji priporočajo razvijanje digi-
talne kompetence z vključevanjem IKT za iskanje uporabnih ter verodostojnih
informacij s pomočjo svetovnega spleta, za obdelavo, shranjevanje in predsta-
vitev spoznanj o človeški preteklosti ter za komunikacijo in učenje v spletnih
učnih okoljih, kot so spletne učilnice, e-portfolio idr. Realizacijo učnih ciljev, ki
se nanašajo na digitalno kompetenco, omogoča prav didaktična raba mobil-
nih naprav za učenje zgodovine v okviru terenskega dela, ki nudi hiter dostop
do spletnih zgodovinskih virov, z njihovo uporabo pa se spodbuja tudi kritično
in ustvarjalno mišljenje. Izsledke terenskega dela se lahko s pomočjo mobilnih
naprav pripravi v obliki video-, avdio- ali slikovnih reportaž. Da bi se raznolike
možnosti rabe IKT iz učnih načrtov lahko spodbujale in razvijale v izobraževa-
nju, pa je treba z ustreznimi digitalnimi kompetencami opremiti že študente
didaktike zgodovine, kar je v prispevku predstavljeno na primeru zgodovinar-
skega terenskega dela po kulturno-zgodovinski zapuščini Kranjske Gore.
Ključne besede: mobilne naprave, terensko delo, delo z viri, učenje zgodovine,
didaktika zgodovine
Uvod
Pri učenju se mobilne naprave, kot so npr. tablični računalniki, pametni
telefoni in prenosniki, uporabljajo samostojno ali v kombinaciji z drugo
informacijsko-komunikacijsko tehnologijo. Raziskave kažejo, da mobilne na-
prave uporablja dve tretjini mladih, zato jih je glede na drago informacijsko-
komunikacijsko tehnologijo smiselno uporabiti v didaktične namene. Učenci
lahko z mobilnimi napravami dostopajo do e-učnih gradiv in drugih digita-
liziranih učnih gradiv, do različnih e-storitev, se povezujejo prek družbenih
omrežij, ustvarjajo nove vsebine ipd. Mobilne naprave omogočajo dostop
do večje količine informacij, kot jih hranijo šolske in druge knjižnice (Čotar
idr. 2012, 4, 9). Učenje lahko poteka v učilnici ali izven nje. Zlasti učenje z
mobilnimi napravami izven učilnic ni vedno povezano s časom ali krajem
učenja, zato je fleksibilnejše in omogoča učno individualizacijo ter perso-
Štemberger, T., S. Čotar Konrad, S. Rutar in A. Žakelj, ur. 2022. Oblikovanje
inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-139-1.443-453