Page 376 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 376
a Hofman

Pisanje članka za šolsko glasilo

Primarni cilj dejavnosti je razvijanje pisanja, pisnega sporočanja in pisnega
sporazumevanja po naslednjih ciljih iz UN: učenci se usposobijo za zahtev-
nejše pisno sporočanje in sporazumevanje: tvorijo krajša in daljša ter ne-
koliko kompleksnejša informativna, stvarna, domišljijska in vplivanjska pi-
sna besedila o njim znanih ter bližnjih temah in idejah ter se sporazume-
vajo (dopisi, elektronska sporočila, pisma, forumi itn.); usvojijo in uporabljajo
postopke procesnega pisanja (načrtovanje pisanja, pisanje v fazah, urejanje
besedil, samovrednotenje in korekcija ter druge strategije tvorjenja pisnega
besedila).

Opisani primer je bil izveden v 9. razredu. Vsi učenci so pisali na temo svo-
jih bralnih navad, in sicer v sklopu teme iz UN: Jaz; predstavitev sebe, videza,
značaja, svojih interesov in konjičkov, izkušenj, načrtov. Naslov dela je bil po-
ljuben, dana pa so bila vprašanja oz. iztočnice: How much do you read in a
week? Where and when do you read? What do you read? Who are your fa-
vourite authors? What books do you have to read for school? Do you borrow
books from the library? How do your friends feel about reading? V sestavku
naj bi učenci predstavili svoje bralne navade v obliki članka za šolsko glasilo.
Članek kot vrsto pisnega sestavka predlaga tudi UN.

»Pri starejših učencih [. . .] bi morali pri pisnih sestavkih praviloma opredeliti
tudi naslovnike in okoliščine sporočanja, ne samo naslova oz. predmeta se-
stavka. Tako bi jih spodbudili k postopnem usvajanju spoznanja, da je bese-
dno sporočanje vedno namenjeno nekemu naslovniku [. . .] in izpolnjevanju
neke naloge oz. funkcije.« (Grosman 2000, 20) Pisni sestavki so na tej ravni naj-
pogosteje namenjeni sošolcem oz. vrstnikom, saj so zanje primerni glede na
temo in vrsto besedila. Poleg tega je pisanje usmerjeno k naslovniku in kon-
kretneje k določenim okoliščinam, kar prispeva k razvoju jezikovne zavesti, ki
jo omenja tudi UN. V razdelku Celostna zmožnost za medkulturno in medje-
zikovno komunikacijo namreč pravi, da učenci razvijajo lastno večjezičnost
in jezikovno zavest; učenje jezika v okviru posameznikove ali družbene ve-
čjezičnosti pa pomeni dvig jezikovne zavesti v ožjem in širšem pomenu.

Fotografiramo pisne izdelke učenke – miselni vzorec oz. osnutek, prvo be-
sedilo. Pošljemo jih preko e-pošte, na interaktivni tabli jih popravljamo, ure-
jamo v smislu vrstnega reda (posamezne odstavke izrežemo in prestavimo),
dopolnjujemo osnutke, kasneje besedila, avtor jih ustrezno dopolni, popravi
in pripravi čistopis.

Učenci besedila vrednotijo v skladu s kriteriji, ki jih že poznajo iz nacional-
nega preverjanja znanja (Državni izpitni center 2017), deloma že od 6. razreda

376
   371   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381