Page 353 - Štemberger Tina, Čotar Konrad Sonja, Rutar Sonja, Žakelj Amalija. Ur. 2022. Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 353
Primer vključevanja informacijsko-komunikacijske tehnologije v pouk naravoslovja
Poleg tega lahko IKT uspešno vključimo tudi v pouk na prostem, kar ime-
nujemo mobilno učenje (m-learning). Mobilno učenje omogoča, da učenec
sodeluje v učnem procesu zunaj učilnice, kadarkoli in kjerkoli (Ekanayake, Sa-
marakoon in Wijesundera 2015). Pri mobilnem učenju se uporabljajo tehnolo-
ške naprave, ki so majhne, priročne in brezžične (Fotouhi-Ghazvini idr. 2011).
Raziskave kažejo, da je mobilno učenje učinkovito, da so učenci pri delu z mo-
bilnimi napravami motivirani in da je tak način učenja za učence atraktiven
ter zanimiv (Zacharia, Lazaridou in Avraamidou 2016). Mobilne naprave lahko
na terenu uporabljamo za sledenje navodilom (Dyson idr. 2009), beleženje
rezultatov, fotografiranje in snemanje (Boyce idr. 2014), ogled slik, fotografij,
kratkih filmov in animacij (Churchill in Kennedy 2008), določanje organizmov
(Dolenc-Orbanič, Cotič in Furlan 2015), interakcije z učiteljem (Nouri idr. 2014)
in reševanje nalog (Lai idr. 2015).
Problem in namen raziskave
Raziskavo smo usmerili v učence 4. razreda, ki vsako leto odidejo v šolo v
naravo na Debeli rtič, kjer jim poleg plavanja nudijo še različne druge aktiv-
nosti. Med temi lahko učitelji izberejo tudi naravoslovne vsebine, ki temeljijo
na izkustvenem spoznavanju morske obale. Aktivnosti, ki jih izvajajo na mor-
ski obali, imajo poudarek na izkustvenem doživljanju morske obale, vendar
se iz leta v leto ponavljajo, potrebe učencev pa se iz leta v leto spreminjajo.
Uporaba IKT je v okviru takih aktivnostih nezaželena ali celo osovražena, saj
učitelji menijo, da uporaba tehnologije na naravoslovnih dnevih in šolah v
naravi ni potrebna.
Namen naše raziskave je bil preizkusiti kombinacijo izkustvenega učenja
in IKT, natančneje tabličnih računalnikov, neposredno na morski obali ter pri
tem analizirati mnenja učencev o pouku, ki so ga bili deležni.
Metodologija
Opis vzorca
V raziskavi je sodelovalo 95 učencev slovenskih osnovnih šol. Povprečna sta-
rost učencev je bila 9 let. V skupini je sodelovalo 52,6 dečkov in 47,4 de-
klic (preglednica 1). Raziskava je bila izvedena s soglasjem staršev in vodstva
šole.
Potek raziskave
Pouk na morski obali je potekal v spomladanskih mesecih (marec, april), ko
se učenci udeležijo šole v naravi. Pouk je potekal neposredno na morski obali
353
Poleg tega lahko IKT uspešno vključimo tudi v pouk na prostem, kar ime-
nujemo mobilno učenje (m-learning). Mobilno učenje omogoča, da učenec
sodeluje v učnem procesu zunaj učilnice, kadarkoli in kjerkoli (Ekanayake, Sa-
marakoon in Wijesundera 2015). Pri mobilnem učenju se uporabljajo tehnolo-
ške naprave, ki so majhne, priročne in brezžične (Fotouhi-Ghazvini idr. 2011).
Raziskave kažejo, da je mobilno učenje učinkovito, da so učenci pri delu z mo-
bilnimi napravami motivirani in da je tak način učenja za učence atraktiven
ter zanimiv (Zacharia, Lazaridou in Avraamidou 2016). Mobilne naprave lahko
na terenu uporabljamo za sledenje navodilom (Dyson idr. 2009), beleženje
rezultatov, fotografiranje in snemanje (Boyce idr. 2014), ogled slik, fotografij,
kratkih filmov in animacij (Churchill in Kennedy 2008), določanje organizmov
(Dolenc-Orbanič, Cotič in Furlan 2015), interakcije z učiteljem (Nouri idr. 2014)
in reševanje nalog (Lai idr. 2015).
Problem in namen raziskave
Raziskavo smo usmerili v učence 4. razreda, ki vsako leto odidejo v šolo v
naravo na Debeli rtič, kjer jim poleg plavanja nudijo še različne druge aktiv-
nosti. Med temi lahko učitelji izberejo tudi naravoslovne vsebine, ki temeljijo
na izkustvenem spoznavanju morske obale. Aktivnosti, ki jih izvajajo na mor-
ski obali, imajo poudarek na izkustvenem doživljanju morske obale, vendar
se iz leta v leto ponavljajo, potrebe učencev pa se iz leta v leto spreminjajo.
Uporaba IKT je v okviru takih aktivnostih nezaželena ali celo osovražena, saj
učitelji menijo, da uporaba tehnologije na naravoslovnih dnevih in šolah v
naravi ni potrebna.
Namen naše raziskave je bil preizkusiti kombinacijo izkustvenega učenja
in IKT, natančneje tabličnih računalnikov, neposredno na morski obali ter pri
tem analizirati mnenja učencev o pouku, ki so ga bili deležni.
Metodologija
Opis vzorca
V raziskavi je sodelovalo 95 učencev slovenskih osnovnih šol. Povprečna sta-
rost učencev je bila 9 let. V skupini je sodelovalo 52,6 dečkov in 47,4 de-
klic (preglednica 1). Raziskava je bila izvedena s soglasjem staršev in vodstva
šole.
Potek raziskave
Pouk na morski obali je potekal v spomladanskih mesecih (marec, april), ko
se učenci udeležijo šole v naravi. Pouk je potekal neposredno na morski obali
353